Toekomst prei centraal op innovatiedag bij Viaverda
Op 20 september organiseerden Viaverda, REO Veiling en Agentschap Landbouw & Zeevisserij de tweejaarlijkse Prei innovatiedag op de Viaverda-site in Kruisem. De 200 deelnemers werden er geïnformeerd over boeiende thema’s, zoals de Belgische en Europese preimarkt, spuittechnieken, tripsaanpak en onkruidbestrijding.

De REO Veiling mag je gerust dé preiveiling van West-Europa noemen. “Vorig jaar bedroeg de omzet in prei 40,3 miljoen euro, op een totale omzet van 239 miljoen euro. We verkochten 46,2 miljoen kg prei. Na tomaat (21,2%) is prei (16,9%) de tweede belangrijkste groente op de REO Veiling qua omzet”, maakte Remie Dewitte, commercieel directeur van de REO Veiling, het belang van prei voor de coöperatie meteen duidelijk. Ondanks een daling in zowel de aanvoer sinds 2015 als het aantal actieve preiproducenten – nog 251 in 2023 – volgt de prijs die daling gelukkig niet. De REO Veiling heeft zo’n...
Dit artikel is alleen voor abonnees
U heeft uw maandelijkse limiet van gratis beschikbare artikels bereikt
Al abonnee of geregistreerd?
Log in of Activeer uw abonnement