is terug, maar
helemaal

Rijdend salon
Binnenin is het resultaat verbluffend, zoveel ruimte heb je. Vooral achterin, waar je je in een van de grootste berlines van de markt waant, met een perfect vlakke vloer. De kofferruimte onderscheidt zich ook met een inhoud die varieert van 545 tot 1.610 l. Naast de ruimte is ook het aangename gevoel in het interieur een troef van de Scenic, met zeer grote raamoppervlakken en een groot panoramisch SolarBay-dak, dat in 4 verschillende modi verduistert met een simpele druk op de knop.
De zetels zitten comfortabel en bieden een goede zijdelingse steun, de hoofdruimte is genereus en overal zijn opbergruimtes verspreid (38 l in totaal), waardoor spullen gemakkelijk een plekje vinden. De centrale armsteun van de achterbank is ook zeer goed bedacht, met 2 bekerhouders en draaibare houders voor smartphones en tablets: een detail dat vooral tieners zullen waarderen.
Intuïtieve bediening
Het dashboard is daarentegen minder verrassend, want het lijkt op dat van de Austral en de Espace, met 2 L-vormige schermen van respectievelijk 12,3 en 12 duim. Het infotainmentsysteem draait ook hier op Google en is zeer intuïtief te bedienen. Net als alle huidige auto’s profiteert de Scenic van heel wat rijhulpsystemen (ongeveer 30), die zich laten horen wanneer je bijvoorbeeld de maximumsnelheid of een wegmarkering overschrijdt.
Hoewel deze waarschuwingen minder agressief zijn dan in sommige Aziatische modellen, kun je ze uitschakelen door simpelweg 2 keer op een knop op het dashboard te drukken. Dit is veel slimmer dan bij de concurrentie, waar je vaak het centrale scherm en meerdere menu’s moet gebruiken om rustig te kunnen rijden.
Twee vermogens, 2 batterijen
De Renault Scenic is uitgerust met een synchrone motor die geen zeldzame aardmetalen gebruikt en is verkrijgbaar in 2 vermogensniveaus: 170 pk (280 Nm) en 220 pk (300 Nm). De eerste versie heeft een batterij van 60 kW, goed voor een rijbereik van 430 km, terwijl de tweede versie met zijn batterij van 87 kW tot 625 km haalt. Snel laden is mogelijk met een maximaal vermogen van respectievelijk 130 en 150 kW. Voor wisselstroom is het basisaanbod 7 kW, maar je kunt ook kiezen voor een optionele boordlader met 22 kW, wat erg handig lijkt als je de auto thuis oplaadt.
Rijplezier op de afspraak
De besturing is zeer direct (2,3 omwentelingen van aanslag tot aanslag), waardoor de auto zeer responsief en plezierig rijdt op de bochtige Andalusische wegen, waar we hem konden testen. Het gewicht van 1.900 kg is snel vergeten en de Scenic bolt zonder rolneigingen van de ene bocht naar de andere. Een minpuntje is dat de vering wat droog aanvoelt op een ruw wegdek, maar het blijft acceptabel. Voor een cross-over rijdt de Scenic best leuk, veel leuker dan veel van zijn concurrenten.
Je kunt de regeneratie gebruiken als motorrem op de uitrustingsniveaus Techno, Esprit Alpine en Iconic, die beschikken over peddels achter het stuurwiel om 4 verschillende vertragingsniveaus in te stellen. Ons testexemplaar met grote batterij verraste ons door de mogelijkheid om het rijbereik in realtime te herberekenen, afhankelijk van de rijomstandigheden. Tijdens onze testrit verbruikten we gemiddeld 18 kWh/100 km. De geclaimde actieradius van 625 km voor onze testauto lijkt niet overdreven.
Concurrerend
Met een prijs vanaf 39.950 euro in de basisversie en vanaf 46.950 euro met de grote batterij en 220 pk lijkt de Scenic zeer goed gepositioneerd tegenover de concurrentie om te slagen op de fleetmarkt. Renault heeft in ieder geval zijn uiterste best gedaan om een auto te bouwen die tegelijk aantrekkelijk is en aangenaam in gebruik.