Aardappelen zijn de Belgische trots bij uitstek, aldus de partners achter de campagne. De huidige situatie heeft het consumptiepatroon van diepgevroren aardappelproducten op verschillende niveaus door elkaar geschud. Met een daling van de export en de sluiting van een groot deel van de horecasector in België maar ook wereldwijd, zijn de verkochte hoeveelheden van deze diepvriesproducten sterk gedaald. Dit heeft als gevolg dat de koelcellen van de aardappelverwerkers overvol zitten.
Daarom worden de aardappeltelers nu geconfronteerd met een berg van 750.000 ton aardappelen die waarschijnlijk niet tot frieten of andere diepvriesproducten kunnen worden verwerkt. Deze aardappelen dreigen dus verspild te worden, indien er geen actie ondernomen wordt.
Too Good To Go is een organisatie die wereldwijd tegen voedselverspilling strijdt. Ze bracht de belangrijkste partijen in de sector rond de tafel: VLAM, Apaq-W, Belgapom, Clarebout, Agristo, Belviva, Mydibel, McCain, Pomuni, Ecofrost, Eurofreez, Lamaire, Farm Frites, Belpotato, Fiwap, ABS, Boerenbond, FWA, Comeos, Carrefour, Makro, Colruyt Laagste Prijzen, Spar Colruyt Group, Spar Lambrechts, Lidl, cora, Bon ‘Ap, Jumbo, FoodWIN. Er komt geen dure campagne met TV-spots, maar alle betrokken partijen hebben afgesproken de campagne onder de aandacht te brengen.
Samen lanceren ze vandaag de nationale campagne: "SOS Patat: red patatjes, eet frietjes". De campagne roept de Belgen op met slechts één missie: "red patatjes, eet frietjes". Met mayo, ketchup, andalouse, vol-au-vent, stoofvlees, ballekes in tomatensaus... maar ook kroketjes of pommes duchesse. Het maakt niet uit: als ze maar in de maag verdwijnen.