Oud-topman FrieslandCampina overleden

Joosten gaf 3 jaar leiding aan FrieslandCampina, maar diende het bedrijf in totaal 14 jaar.
Joosten gaf 3 jaar leiding aan FrieslandCampina, maar diende het bedrijf in totaal 14 jaar. - Foto: Achmea

Joosten kwam in 2004 in dienst bij de zuivelcoöperatie. Na verschillende functies, onder meer in de ingrediëntendivisie volgde hij in juni 2015 Cees 't Hart op als CEO. ‘t Hart vertrok naar de Deense brouwerij Carlsberg. Joosten ontwikkelde met zijn managementteam de ondernemingsstrategie Route2020. Hij zette onder meer in op het vereenvoudigen van de organisatiestructuur. De verschillende eenheden van FrieslandCampina kregen de kans meer zelfstandig te beslissen. De concerndirectie ging terug van 7 naar 2. Ook zette het bedrijf onder Joosten in op toegevoegde waarde, zoals speciale voeding.

Halvering Belgische leveranties

Onder zijn leiding werd ook besloten het aantal Belgische leveraars te verminderen van bijna 900 tot een kleine 450, vanaf juli 2016. Vandaag leveren nog circa 300 melkveehouders aan FrieslandCampina. FrieslandCampina ondersteunde de melkveehouders bij hun zoektocht naar een nieuwe melkerij. FrieslandCampina wil in principe in ons land zoveel melk ophalen als ze af kan zetten. Mede door de toename van de melkproductie in 2015 haalde FrieslandCampina in België duidelijk meer melk op dan het kon afzetten.

Uiteindelijk vertrok Joosten relatief snel vanwege interne onenigheid over de koers, en vooral het hoge tempo van verandering waar Joosten voor koos. Hij werd opgevolgd door financieel directeur Hein Schumacher. Na zijn vertrek was hij actief voor zorgverzekeraar Achmea, en de Zwitserse supermarktketen Migros.

Joosten overleed aan kanker.

Meest recent

Meest recent