Testaankoop: Voedingsinflatie opnieuw boven 3%
In de eerste maand van dit jaar is de voedingsinflatie opnieuw boven de 3% uitgekomen, meer bepaald op 3,29%. Dat meldt consumentenorganisatie Testaankoop, die de prijsevoluties in 7 supermarktketens volgt. In december bedroeg de voedingsinflatie nog 2,81%. De organisatie pleit voor meer transparantie in de agrovoedingsketen.

De grootste stijgingen ten opzichte van vorig jaar zijn te vinden bij de pure chocolade (+28%), sinaasappelsap (+21%) en ook Granny Smith appels (+24%). Sommige producten zijn dan weer gedaald in prijs ten opzichte van vorig jaar. De producten die het afgelopen jaar het meest zijn gedaald, zijn varkens- en rundsgehakt (-10%), frituurolie (-6%) en babydoekjes (-6%).
“Die dalingen nemen niet weg dat producten in de supermarkt nu gemiddeld 28% duurder zijn dan in januari 2022, toen de inflatie voor het eerst boven de 2% uitkwam”, aldus Testaankoop. Ketchup is 81% duurder dan in januari 2022, mosterd 67% duurder en olijfolie 67% duurder.
Koopkracht en correcte prijsvorming
Nu er een regeerakkoord is dat de nadruk legt op koopkracht en correcte prijsvorming in de agrovoedingsketen, hoopt Testaankoop dat de bevoegde instanties prioritair de hele voedingsketen van naderbij zullen bekijken op eventuele wanverhoudingen.
“Het is erg moeilijk om te weten of de prijsstijgingen die we nu al 3 jaar zien te rechtvaardigen zijn, en wie er dan het meeste van profiteert: boeren, fabrikanten, grote verwerkingsbedrijven? Het regeerakkoord geeft specifiek aan dat landbouwers recht hebben op een correcte prijsvorming. Daarvoor hebben ze vorig jaar ook gedemonstreerd. Het zou goed zijn voor boeren én consumenten als er meer transparantie komt over de prijsvorming in de agrovoedingsketen”, aldus Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop.