Startpagina Actueel

VLAM-campagne Helden van onze velden wint 2 awards

Bij de uitreiking van de Best Of Reputation Awards (BORA’s) won de Helden van onze velden-campagne van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) een gouden BORA in de categorie ‘Always-On B2C & B2B’ en een zilveren BORA in de categorie ‘Governance’.

Leestijd : 3 min

Drie jaar lang, van 2022 tot en met 2024, zette VLAM met de campagne Helden van onze velden de duurzaamheidsinspanningen van de Vlaamse aardappel-, groente- en fruitsector in de kijker. Telers en sectororganisaties vertellen daarbij hun verhalen en initiatieven aan de pers, op een toegankelijke manier. Die insteek, aanpak en goede resultaten vielen in de smaak bij communicatieprofessionals.

Duurzaamheidsinspanningen in de kijker

Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing lanceerde deze informatieve campagne in 2022. Tot eind 2024 zette het talloze duurzaamheidsinitiatieven van de Vlaamse aardappel-, groente- en fruitsector (AGF) in de verf om consumenten bewuster te maken en hun kennis te vergroten over de inspanningen die de AGF-sectoren doorheen de hele keten leveren inzake duurzaamheid. De campagne richt zich op Belgische consumenten ouder dan 35 en een B2B-publiek (kleinhandel, foodservice en groothandel) in België, Frankrijk en Duitsland.

Dag van de Aardappel

Met de campagne informeert en sensibiliseert VLAM consumenten met nieuwtjes, cijfers en sprekende voorbeelden van verschillende initiatieven in de AGF-sectoren: Hoe kan chitine uit champignonvoetjes – een restproduct – gebruikt worden voor cosmeticaproducten en pleisters? Hoe slagen serretelers erin om opgevangen en gefilterd regenwater 10 keer langs hun teelt te laten passeren? Waarom is het belangrijk dat er sinds dit jaar eindelijk een Internationale dag van de Aardappel is uitgeroepen? De campagne bracht het allemaal aan bod via heldenverhalen van landbouwers, beroepsverenigingen, aardappelverpakkers, handelaars, onderzoeksinstellingen, producentenorganisaties en overige spelers doorheen de hele keten.

De boodschappen werden versterkt met een frisse mix van boeiende persberichten, ruim 25 persoonlijke boerderijbezoeken door meer dan 60 journalisten, opiniestukken en inspirerende sectorevenementen voor stakeholders. Actuele thema’s (‘top topicals’) zoals de Wereldwaterdag, de Earth Overshoot Day en de Wereldbodemdag boden vaak een kans om landbouwers te laten vertellen over hun initiatieven rond die onderwerpen.

Verbeterde perceptie

Zo kwamen verschillende inspanningen in zowat elke Vlaamse regio meermaals aan bod. Telers en sectororganisaties konden in ruim 200 nieuwsstukken op een laagdrempelige manier hun vaak onderbelichte, maar erg interessante verhalen vertellen aan nieuwsmedia en vakbladen. Dat uitte zich via televisiereportages, op de radio en artikels in print en online media.

hvov-logo-nl-cmyk_d1177aea08c00d0fca8cc4524da8e3e5

Bovendien verbeterde de perceptie van de Vlaamse consument. Zo steeg de positieve mening over en het vertrouwen in de Belgische AGF-sector van 60% in 2022 naar 72% in 2023. 16% herkende de campagne (tegenover 10% in 2022). Ook de gemiddelde waarderingsscore van de artikels steeg naar 7,5/10 in 2023 (7/10 in 2022). VLAM en de stakeholders willen ook in de toekomst de vruchten blijven plukken van deze succesvolle en bijzonder maatschappelijk relevante campagne.

De BORA-awards

De jaarlijkse Best Of Reputation Awards (BORA’s) worden georganiseerd door de Association of Communication Companies (ACC). Deze Belgische prijzen bekronen de beste perscommunicatiecampagnes van het afgelopen jaar. De uitreiking van de BORA’s vond plaats op 4 december in Brugge. Walkie Talkie, het perscommunicatiebureau dat voor VLAM de Helden van onze velden-campagne uitvoert, werd er ook uitgeroepen tot Agency of the year, of beste PR-bureau van het land. Het creatieve bureau Supermachine ondersteunt deze campagne.

VLAM

Lees ook in Actueel

Meer artikelen bekijken