Beyond Meat ziet vraag flink afnemen
De Amerikaanse fabrikant van vleesvervangers Beyond Meat heeft een flinke daling in de vraag naar zijn producten gezien in het eerste kwartaal van dit jaar. De verkopen gingen met 18 % omlaag tot 75,6 miljoen dollar (70,4 miljoen euro).

Het nettoverlies bedroeg 54,4 miljoen dollar vergeleken met 59 miljoen dollar in de eerste 3 maanden van vorig jaar. Dit verlies was groter dan analisten hadden verwacht. De omzet daalde onder meer omdat klanten zoals McDonald's en Yum Brands, de eigenaar van fastfoodketens KFC, Taco Bell en Pizza Hut, minder afnamen. Ook moest het bedrijf hogere kortingen geven om zijn vegetarische alternatieven voor burgers en worsten te verkopen.
Beyond Meat kampt naast een dalende vraag ook met hogere productie- en grondstoffenkosten. Het in het Californische El Segundo gevestigde bedrijf meldt dat het te maken heeft met een aanhoudend zwakke vraag in de categorie plantaardig vlees, inflatie, hoge rentetarieven en zorgen over de kans op een recessie.
De fabrikant van vleesvervangers moest vorig jaar meerdere keren zijn omzetverwachting naar beneden bijstellen door een tegenvallende vraag en schrapte ook banen. Beyond Meat rekent voor dit jaar op een omzet tussen de 315 en 345 miljoen dollar.