zijn tractorenaanbod
verder

Topmodel met toptechniek
Comfort en connectiviteit
De Arion 570 Cmatic is standaard uitgerust met een ergonomische bedieningsarmleuning met 12 inch Cebis-terminal en Cmotion-rijhendel. Op deze bedieningsjoystick ligt de rechterhand in een ontspannende, liggende positie én bedient deze meer dan 20 functies.
Aan verder comfort van de bestuurder is nog gedacht dankzij de Proactiv-voorasvering en een stille cabine die beschikt over vierpuntsvering. Optioneel is een Premium-bestuurderspakket leverbaar met lederen stuurwiel, automatische klimaatregeling, luxe chauffeursstoel en elektrisch verstelbare en verwarmde achteruitkijkspiegels.
Voor automatische gps-besturing en precisielandbouwtoepassingen kan je beschikken over de Claas Cemis 1200-terminal. Iedere Arion 570 is ook verbonden met Claas Connect. Dit is een telemetrietoepassing die toegang biedt tot alle machinedata en -prestaties, tot de onderhoudshistorie, gebruikshandleiding, onderdelenlijsten en de actuele positie van het voertuig. Deze toepassing kan optioneel via extra vrijschakelingen ook de verbinding leggen met Farm Connect, Fleet Connect en Field Connect voor alle mogelijke Smart Farming-toepassingen.
Axos 3-serie
Claas breidt haar aanbod landbouwtractoren uit met de Axos 3-serie. Die positioneert zich tussen de Axos 200- en Arion 400-series. Hij heeft ook wat DNA mee van de vroegere Celtis 400. Kenmerkend voor de nieuwe reeks, die 4 modellen telt, zijn de grote wielen die gemonteerd kunnen worden en de ruime cabine voor deze tractorencategorie. Toch zijn de afmetingen compact en is de doorrijhoogte beperkt om vlot toegang te hebben tot lage gebouwen.
Als krachtbron is een 3,6 l viercilindermotor van FPT gekozen die aan de Stage V-emissienorm voldoet. De 4 modellen uit de nieuwe Axos 3-serie hebben respectievelijk een vermogen van 92, 103, 112 en 120 pk. Het maximaal koppel ligt bij 366 tot 466 Nm bij een zuinig motortoerental van 1.500 t/min.
Het motorblok en koelpakket zijn al bekend van bij de Nexos 200 en Axos 200. Claas geeft aan dat ze hier dus al ervaring mee hebben en dat er zo ook een heel efficiënte onderdelenvoorziening is, tevens is de servicekennis al voorhanden. De brandstoftank biedt plaats aan 160 l diesel, dit kan ook HVO-diesel zijn (hernieuwbare diesel uit plantaardige olie).
Om het vermogen in trekkracht te vertalen, kan de Axos 3 met achterwielen tot 1,60 m uitgerust worden. Dit zijn dan bijvoorbeeld banden in de maat 420/85R38 of 540/65R38. Ook de grote voorwielen helpen zowel bij vierwielaandrijving als bij het manoeuvreren op moeilijke terreinen of bij aanbouwwerktuigen.
Aan de motor zit een transmissie met 6 versnellingen gekoppeld, die in 3 uitvoeringen leverbaar is. De eenvoudigste is een 12V/12A-versnellingsbak met mechanische omkeer. Een stapje hoger is de 24V/12A, met Twinshift-lastschakeling en Revershift-omkeerschakeling. De derde optie is de 36V/18A, met Twinshift en Revershift. Deze heeft 3 versnellingsgroepen, terwijl de andere er 2 hebben.
Met Revershift kan in plaats van het koppelingspedaal ook een knopje op de versnellingspook worden gebruikt om te schakelen. Bij de uitvoeringen met 24V/12A en 36V/18A is er naast de mechanische handrem ook een elektrische parkeerrem. Deze wordt geactiveerd via de Revershift-omkeerhendel links van het stuur. Optioneel kan je kiezen voor de SmartStop-functie, waarmee je kan remmen en wegrijden zonder de voetkoppeling te gebruiken. Dat is een handige hulp bij frontladerwerk of bij het persen van ronde balen, maar ook bij transport.
Opmerkelijke cabine
De cabine is specifiek voor de nieuwe Axos 3 ontwikkeld en herbergt enkele opmerkelijke functies. Het is handig dat zo de doorrijhoogte beperkt blijft tot 2,50 m, zelfs bij 30 inch achterwielen. De cabinedeuren kunnen 180° scharnieren en gaan naar voren open. Dat zorgt ervoor dat de volledige deurbreedte van 88 cm beschikbaar is om in en uit te stappen, wat handig kan zijn in krappe ruimtes, zoals bijvoorbeeld de voedergang.
De deuren kunnen open in de voorste stand worden vergrendeld, een eigenschap die het geërfd heeft van de vroegere Axos 300 en Celtis 400. Handig is dat daarbij het slot van de cabinedeur zowel van binnen als van buiten geopend kan worden. Wie dat wil, kan over een optioneel, FOPS-gekeurd glazen dakluik beschikken om nog meer zicht te hebben bij frontladerwerk. Om dit werk te doen is er (optioneel) een elektrohydraulische E-Pilot S-bedieningshendel in de rechterconsole ingebouwd. Een andere mogelijkheid is de mechanische ProPilot-kruishendel. Meerdere types uit het huidige Claas-aanbod van frontladers passen op de nieuwe Axos 3-serie.
Nog een optie is de mogelijkheid om het aantal stuuromwentelingen te reduceren van 3,8 naar 1,9, als de snelheid niet hoger dan 10 km/uur ligt. Dit heet bij Claas Dynamic Steering.
Wat hydraulica betreft, kunnen we melden dat de achterhef van de nieuwe Axos 3-serie tot 5.300 kg tilt en de optionele fronthef tot 3.240 kg. De tractor zelf is te belasten tot 3.600 kg. Deze heeft maximaal 4 dubbelwerkende mechanisch bediende hydraulische ventielen met een debiet van 60 of 90 l/min. Van 2 ervan kan het debiet geregeld worden.