Startpagina Archief

Interpom breekt

opnieuw record

De voorbije editie van de vakbeurs Interpom brak opnieuw een bezoekersrecord, met maar liefst 23.998 bezoekers. De aardappelsector stroomde hiermee niet enkel vanuit eigen land, maar ook vanuit vele wereldhoeken gedurende 3 beursdagen samen in Kortrijk Xpo.

Leestijd : 6 min

Na afloop van de beurs concluderen de organisatoren op basis van cijfers en echo’s dat, ondanks de vele uitdagingen – zoals klimaatverandering, strengere wetgeving, toenemende ziektedruk en zorgen over bodem- en waterkwaliteit – de aardappelsector toch de wind in de zeilen heeft.

Verstand van sector zit samen op Interpom

Exhibition manager Annick Pycarelle van Kortrijk Xpo gaf ons aan over de hele lijn tevreden te zijn over deze editie van Interpom. De beursvloer en de stemming hierop weerspiegelt voor haar de (markt)situatie in de volledige aardappelketen. Die sector is volgens haar lang te bescheiden geweest en verdient meer aandacht. Ze wees ons erop dat een buitenlandse bezoeker tijdens de beurs een mooi compliment gaf door te bemerken dat ‘het verstand van de sector hier samen zit’.

Christophe Vermeulen, CEO van Belgapom en organisator van Interpom, maakte verder de evaluatie van de beurs op en stelde dat het beursthema waarvoor gekozen was, ‘Energizing a Potato Industry in Transition’, iedereen aansprak die zich voorbereidt op de duurzaamheidstransitie die op ons afkomt. “Interpom bewees wederom zijn waarde als hét vakplatform voor de aardappelsector door tal van oplossingen en antwoorden te bieden voor de huidige noden van een sector in volle transitie”, aldus Vermeulen.

Internationalisatie is groeipool

Interpom boekte dit jaar een indrukwekkend succes, met 330 exposanten uit 15 landen en een recordaantal van 23.998 bezoekers; een stijging van 18% ten opzichte van de vorige editie in 2022. Overigens werd toen ook al een bezoekersrecord gebroken, met 20.254 geïnteresseerden.

Tot voorheen werd de stelregel bovengehaald dat Interpom op zondag de helft van zijn bezoekerscijfer realiseert en op maandag en dinsdag daar telkens een kwart bij doet. Voor de voorbije edities mogen we overgaan naar andere maatstaven. De zondag blijft traditioneel een ‘familiedag’, niet verwonderlijk voor een sector die zo stevig teert op familiebedrijven. Exposanten merken dat duidelijk en geven aan dat er op maandag en dinsdag veel gerichtere vragen komen en veel gehandeld wordt.

De voorbije editie kwamen er op zondag volgens de organisatie maar liefst 9.471 bezoekers langs. Dat is een stijging met 13% ten opzichte van de editie in 2022. De maandag gaat daar nog over, met een stijging van zo’n 20% in bezoekersaantal tot 8.378 effectief geïnteresseerden. Dinsdag werd het dan iets rustiger op de beursvloer, met 6.150 bezoekers. Dit cijfer weerspiegelt wel de sterkste stijging (+26%) ten opzichte van dezelfde beursdag 2 jaar geleden.

Volgens Annick Pycarelle mag het succes van de beurs en de gestegen bezoekerscijfers zeker worden toegeschreven aan de toegenomen buitenlandse interesse. De sterke inzet op internationalisering door de beursorganisatie zorgt dat bijna een derde – 31,5% om precies te zijn – van de bezoekers uit het buitenland komt. Die komen uit maar liefst 59 landen. Vooral de groei uit Nederland (+14%) en Frankrijk (+15,6%) sprong in het oog.

Bovendien nam het aantal bezoekers uit verder gelegen landen met een indrukwekkende 20% toe. “Bezoekers uit Canada, India, Australië, de Verenigde Staten, Japan, Zuid-Afrika en Noord-Europa, kortom aardappelprofessionals uit alle continenten, vonden hun weg naar deze vakbeurs in België, het hart van het West-Europese aardappelland”, aldus nog de beursorganisatie. Annick Pycarelle waardeert ook de inspanningen die exposanten doen in de aanloop naar Interpom om geïnteresseerden warm te maken voor een beursbezoek. Daar worden duidelijk de vruchten van geplukt.

Succesformule blijft vruchten afwerpen

Christophe Vermeulen gaf bij het afsluiten van de beurs aan dat Interpom nooit eerder zoveel bezoekers ontving. Nooit eerder was het publiek ook zo divers en internationaal. “Het bewijst dat de consequente inspanning en het vasthouden aan een gouden concept zijn vruchten blijft afwerpen.”

Hij vatte het geheim achter het succes van Interpom samen in 3 woorden: integratie, professionalisme en innovatie. “Integratie omdat er geen enkele andere beurs ter wereld élk aspect van de aardappelsector aan bod laat komen, van teler tot bord. Professionalisme omdat het duo van de organiserende partijen – Xpo Group (Kortrijk Xpo) en Belgapom – een geweldige expertise en een organisatorische flexibiliteit aan de dag legt, die ervoor zorgt dat het beste uit de beurs wordt gehaald. En als laatste, innovatie.”

Hart van globale aardappelhandel

“We zijn het ‘hartland’ van de globale aardappelbusiness en die positie houdt in dat hier de grootste vernieuwingen in de praktijk worden uitgetest”, legde Vermeulen verder uit. “Dat zijn we ook aan onszelf verplicht als we onze koppositie willen behouden. Daarom wordt deze beurs gezien als dé plek waar je unieke knowhow vindt die je nergens anders ter wereld aantreft. Dit trekt een groeiend aantal internationale bezoekers aan – de belangrijkste groeimotor van de beurs. Om die reden blijven we bewust nieuwe exposanten aantrekken die met hun innovatieve oplossingen het verschil maken.”

Vermeulen legde nog een evolutie uit die op de beursvloer plaatsvond: de diversificatie in het exposantenaanbod. “We willen ons bewust niet richten op heel grote standen van slechts enkele merken, maar willen een zeer divers aanbod bewerkstelligen. De nieuwste ontwikkeling op Interpom is de aanwezigheid van ‘kleine’ exposanten die heel gerichte oplossingen of antwoorden bieden voor nicheproblemen waarmee telers, handelaars en verwerkers kampen.” Ook de inzet van de beursorganisatie op het aspect verwerking deed volgens hem de beurs nog groeien.

Meerdere gespreksonderwerpen

Tijdens Interpom voerden meerdere gesprekken de boventoon in de beurshallen. “Het aardappeljaar 2024 was er, zoals wel meer, eentje met hoogtes en laagtes en vooral met een heel moeilijke start in het natte voorjaar. We sluiten het jaar echter af met een deugddoende apotheose op Interpom”, concludeerde Vermeulen. “Iets wat trouwens, voor het eerst, ook de nationale pers niet ontgaan is. Ik hoop dat onze beleidsmakers hebben gezien dat we met onze vibrerende aardappelindustrie en -handel goud in handen hebben en dat zij ons helpen om deze positie te behouden én te verstevigen in de toekomst.”

Op de vakbeurs merkten we opluchting bij aardappeltelers omdat hun areaal geoogst is. Dat kon vorig jaar niet iedereen zeggen en dit jaar dreigde er een herhaling van dat rampscenario. Toch is er niet over de hele lijn rust merkbaar. Er zijn immers telers die nu geconfronteerd worden met aardappelpartijen in loodsen die moeilijk tot niet bewaren.

Een ander gespreksonderwerp was zeker ook de hoge spuitkosten tijdens het afgelopen aardappelseizoen. Leveranciers van fytomiddelen merkten  nog een ander thema waarmee telers bij hen langskwamen: vragen met alles wat te maken had met bodeminsecten. Blijkbaar zijn er meerdere aardappeltelers die hierdoor toegenomen schade ondervonden. Zo blijken ritnaalden een aanzienlijk aandeel aardappelen ongeschikt te maken voor thuisverkoop en versconsumptie.

Aardappelcontracten vormen nog zo’n gespreksonderwerp op de beursvloer van Interpom. Voor de ene zal een contract waarschijnlijk nooit genoeg bieden, voor de andere te veel. Wat dit thema betreft, verwijzen we naar de gedragscode voor aardappelcontracten die werd hernieuwd en die door alle leden van brancheorganisatie Belpotato.be werd ondertekend op Interpom. Je vindt de tekst van die hernieuwde gedragscode op www.belpotato.be (onder eerste tabblad ‘Downloads’). Raadpleeg die bij het opstellen of uitvoeren van (préseizoen- of vrijemarkt)contracten. Meer hierover kon je lezen in Landbouwleven van 28 november.

Keynotes en panelgesprekken

Belgapom zette op Interpom via keynotes en panelgesprekken sterk in op kennisdeling. Zo kwamen 3 cruciale thema’s aan bod: de aardappelindustrie in een geaccelereerde transitie, hoe nieuwe technologieën concreet integreren in de landbouw en hoe omgaan met water als bron van nieuwe oplossingen. Deze boeiende en interactieve sessies werden opgenomen en kan je vanaf 6 december (her)bekijken. Meer informatie over een Seminar Pass vind je binnenkort op www.interpom.be.

De volgende editie van Interpom zal op 29 en 30 november en 1 december 2026 plaatsvinden in Kortrijk Xpo.

Tim Decoster

Actueel

Voir plus d'articles
Meest gelezen