Startpagina Archief

Eenvoudig en efficiënt

Na een vernieuwing vorig jaar, zet de Suzuki Grand Vitara nu de volgende stap in zijn carrière, namelijk de hybridisatie. Het gaat om een ‘light’ hybridisatie, maar de effecten zijn zeker merkbaar. Dit niet enkel op het milieukundig vlak.

Leestijd : 3 min

Een kleine hybridisatie is geen nieuwigheid bij Suzuki daar een 12V oplossing gekoppeld aan een 1.2 motor al voor meerdere modellen beschikbaar was, zoals voor de Ignis en de Swift. Om de uitstoot nog verder te reduceren en nog beter te beantwoorden aan de Europese emissienormen, neemt de hybridisatie toe in vermogen. Van 12V gaat ze naar 48V. Dit vinden we ook op de Vitara weer in combinatie met een benzine 1.4 turbomotor. Voorlopig zal dit de enige motorkeuze zijn voor dit model.

Bijgewerkt

Een test met de Vitara Hybrid is tevens de gelegenheid om het bijgewerkte model van 2019 te bekijken. De fabrikant heeft getracht hem chiquer te maken door de voorbumper te wijzigen en enkele chrome tinten vooraan toe te voegen. LED technologie voor de achterlichten werd gekozen, en de kwaliteit van de gekozen materialen waarin het dashboard en de zetels werden uitgevoerd ging omhoog. De uitrusting van de wagen nam verder toe. Zo is er een klein kleurenscherm tussen de wijzerplaten van het dashboard toegevoegd en kwamen er rijhulpsystemen bij: dodehoekherkenning, actieve rijstrookgeleiding, verkeersbordherkenning, automatische noodstop bij een botsing met voetgangers. Onmiskenbaar is het doel van de fabrikant bereikt: uiterlijk toont de Vitara veel chiquer en binnenin is het interieur veel weelderiger. Dit bedekt niet het feit dat de concurrentie jongere en beter uitgerust modellen heeft én dat het design van de Vitara oud begint te worden.

Zonder supplement

Het hybridesysteem bestaat uit een 1.4 turbo benzinemotor, geholpen door een kleine elektrische motor van 13,6 pk. Deze staat in directe verbinding met de alternator. De batterijen zijn bescheiden: 0,4 kWh. Dit onderstreept duidelijk dat de Vitara Hybrid in geen enkel geval in enkel de elektrische modus kan rijden. Het hybridesysteem helpt enkel de benzinemotor in bepaalde gevallen bijvoorbeeld tijdens het wegrijden of het hernemen van snelheid.

Uiteraard heeft de hybridisatie zijn effect op het verbruik en de uitstoot. Volgens de WLTP normen ligt het verbruik op 6,2 l/100 km en 140g CO2/km voor de 4x4 uitvoering. De vorige 4x4 benzineversie had een uitstoot van 167g CO2/km. Het mooie is echter dat bij een gelijke uitvoering van de wagen de Vitara Hybrid even veel kost dan een normale Vitara benzine. De 4x4 versie staat op 25.599 euro btw inc. genoteerd en de 4x2 versie op 22.999 euro btw in.

Meer zenuwen

Door de hybridisatie verloor de Vitara aan vermogen. Dit ging van 140 naar 129 pk. Maar we voelen dit niet. Wat we voelen is dat het koppel omhoog is gegaan met 15 Nm naar 235 Nm. Een deel van dit koppel is elektrisch en dus direct beschikbaar. De minste tik op het gaspedaal zorgt voor een instant effect. De Vitara lijkt hierdoor nerveuzer dan voorheen te zijn. De reactiviteit in het verkeer gaat hierdoor omhoog evenals het plezier ten gevolge van de actieve rijstijl.

We bemerken dat de Vitara een echt lichtgewicht is (slechts een 1.200 kg in 4x4 versie). Dit is hij trouwens altijd al geweest. Het hybride systeem brengt maar 15 kg extra bij.

Verwacht wat het verbruik betreft geen mirakels, het blijft een ‘light’ hybridisatie dus de effecten zijn niet erg drastisch. Maar ze zijn er wel. Wij noteerden tijdens de test op een gemengd parcours een gemiddeld verbruik van 6,9 l/100 km. Dit is heel eerlijk voor een compacte SUV 4x4 en met benzinemotor. In ieder geval vertegenwoordigt het een daling met een goede liter ten opzichte van de 1.4 turbo 140 pk uitvoering.

Stéphane Lémeret

Actueel

Rommelaere Agri neemt invoer Himel op zich

Bedrijfsnieuws De Duitse landbouwmachinefabrikant Himel was op zoek naar een invoerder/verdeler voor zijn producten in België en Nederland. Vorig jaar werd deze vraag beantwoord door Rommelaere Agri, die deze taak op zich nam.
Voir plus d'articles
Meest gelezen