
Bijgewerkt
Een test met de Vitara Hybrid is tevens de gelegenheid om het bijgewerkte model van 2019 te bekijken. De fabrikant heeft getracht hem chiquer te maken door de voorbumper te wijzigen en enkele chrome tinten vooraan toe te voegen. LED technologie voor de achterlichten werd gekozen, en de kwaliteit van de gekozen materialen waarin het dashboard en de zetels werden uitgevoerd ging omhoog. De uitrusting van de wagen nam verder toe. Zo is er een klein kleurenscherm tussen de wijzerplaten van het dashboard toegevoegd en kwamen er rijhulpsystemen bij: dodehoekherkenning, actieve rijstrookgeleiding, verkeersbordherkenning, automatische noodstop bij een botsing met voetgangers. Onmiskenbaar is het doel van de fabrikant bereikt: uiterlijk toont de Vitara veel chiquer en binnenin is het interieur veel weelderiger. Dit bedekt niet het feit dat de concurrentie jongere en beter uitgerust modellen heeft én dat het design van de Vitara oud begint te worden.
Zonder supplement
Het hybridesysteem bestaat uit een 1.4 turbo benzinemotor, geholpen door een kleine elektrische motor van 13,6 pk. Deze staat in directe verbinding met de alternator. De batterijen zijn bescheiden: 0,4 kWh. Dit onderstreept duidelijk dat de Vitara Hybrid in geen enkel geval in enkel de elektrische modus kan rijden. Het hybridesysteem helpt enkel de benzinemotor in bepaalde gevallen bijvoorbeeld tijdens het wegrijden of het hernemen van snelheid.
Uiteraard heeft de hybridisatie zijn effect op het verbruik en de uitstoot. Volgens de WLTP normen ligt het verbruik op 6,2 l/100 km en 140g CO2/km voor de 4x4 uitvoering. De vorige 4x4 benzineversie had een uitstoot van 167g CO2/km. Het mooie is echter dat bij een gelijke uitvoering van de wagen de Vitara Hybrid even veel kost dan een normale Vitara benzine. De 4x4 versie staat op 25.599 euro btw inc. genoteerd en de 4x2 versie op 22.999 euro btw in.