Een Normag NG23 van 1946, een Kramer KB 180 van 1958, of een Steyr 185 van 1956… Duizenden liefhebbers genieten van al het moois op de Oldtimerhappening in Oudenaarde. Centraal op het tweejaarlijks evenement staan de topmerken Porsche en Allgaier. Op het afsluitend defilé blijkt vooral dat de oude, blinkende knarren nog altijd uitstekend rijden.
Rood. Het was zoals verwacht de meest opvallende kleur op de Oldtimerhappening. Vele jaren was dat dé kleur van Porsche, het merk dat op de Werktuigendagen samen met Allgaier extra in de spots stond.
Theo Van Broeck uit Kapellebrug verzamelt al meer dan 40 jaar oldtimer-tractoren. Hij presenteerde er onder meer de Allgaier A12, bouwjaar 1951.
Veel duurder
“Mijn vader had een boerderij, maar beschikte zelf niet over een tractor. Hij verrichtte het werk met paarden. De overbuurman was ook landbouwer, maar die had wel al tractoren. Toen ik 16 jaar was, mocht ik bij de buren al eens met een tractor rijden.” Het was de start van zijn grote passie.
“Op zekere dag viel mijn oog op een Allgaier. Een 1-cilinder, die al volledig uit elkaar lag. Die heb ik gekocht, gereviseerd en gerestaureerd. Ja, ik werk zelf aan oldtimers”, aldus Theo, die meer dan twintig oldtimertractoren telt. “Alle merken, alle soorten. Maar allemaal tractoren.” Daarnaast heeft Theo ook enkele stationaire motoren. Tijden veranderen, ook voor oldtimers. “Vroeger kocht je een oldtimer voor omgerekend 10.000 Belgische frank. Nu is dat 10.000 euro of zoiets.”
Theo rijdt een speciaal model voor. “Allgaier bouwde alleen tractoren tussen 1949 en 1952, kort na de Tweede wereldoorlog. Daarna werd Allgaier door Porsche overgenomen. Dat is de reden waarom beide merken hier samen staan. Deze oldtimer is 70 jaar oud, maar hij doet het nog goed. Dit model is niet luchtgekoeld. Allgaier bouwde watergekoelde motoren en Porsche zette er later luchtgekoelde motoren in.”
Benzine en diesel
Een andere, blinkende kleurcombinatie blijft ongetwijfeld het groen-geel van John Deere. Oldtimerliefhebber Rik Tanghe komt van Kruisem, met een John Deere R van 1949. “Het is de vierde keer dat ik op de Werktuigendagen sta. Mijn grootouders waren landbouwers en als klein kind ging ik vaak bij hen spelen. Ik ben mecanicien van opleiding, en dat restaureren doe ik samen met mijn zoon. Deels om hem de stiel van de zuivere mechaniek te laten leren kennen, zoals vroeger. Dat interesseert ons.”
Deze John Deere is van 1949 en de eerste diesel dat het tractormerk heeft gemaakt. “De ontwikkeling van deze tractor duurde 3 jaar. Het is een benzinemotor die de dieselmotor opstart. Reden is dat deze tractor werd gebruikt in Canada en Noord-Amerika, in koudere regio’s. Via Hoek van Holland is hij uit Amerika ingevoerd. En daar ben ik hem gaan afhalen, als wrak. We hebben hem zeven jaar geleden gekocht.”
“Wat me vooral interesseert? Dat er niets van elektronica in deze tractor steekt. Er zit enkel een kleine batterij in om deze dieselmotor (6,8 of 60 pk) te starten. De rest gebeurt volledig mechanisch. Die werd in Canada en in Amerika ingezet voor het zware landbouwwerk, ook om stationair te draaien, voor een dorser. Deze motor heeft enorm veel kracht. Ja, John Deere is mijn favoriet merk. Voor de kleuren, en ook voor het verhaal achter het merk. John Deere is altijd een zelfstandig producent van tractoren gebleven.”
“Voor mij betekent deze Oldtimerhappening de uitstekende sfeer, collega’s ontmoeten, gezelligheid. Ik probeer regelmatig ook naar andere beurzen te gaan, maar door tijdsgebrek lukt dat minder dan vroeger. En met ouder worden is de drive ook iets minder om er nog eens vol tegenaan te gaan. Misschien als de zoon is afgestudeerd en er weer wat meer tijd is.”
Nog een andere freak van oldtimers is Ivan De Graeve uit Oudenaarde. “De locatie hier is uiteraard ideaal. Beroepshalve ben ik grondwerker. Schop en spade, altijd hard labeur. Dit is een Vierzon 302 van het bouwjaar 1952. Een liggende 1 cilinder-motor. Die kan met alle brandstoffen draaien: met stookolie, met frituurolie… Die werd vroeger opgestart met benzine, en dan omgedraaid naar diesel. Nu starten we gewoon op diesel op. Deze tractor werd vroeger vooral gebruikt als aandrijving voor de dorsmachine.”
Cirkel is rond
“We werden bij landbouwers opgekweekt, en dat was ons leven. Het is leven is als een cirkel: wat je jong hebt geleerd, daar krijg je dan op latere leeftijd de vruchten van. We doen er zelf aan wat we kunnen. Alle onderhoud en zo, doen we helemaal zelf”, zegt Ivan.
Het is op de Oldtimerhappening van de Werktuigendagen heerlijk vertoeven tussen al dat moois. Eigenaars geven aan geïnteresseerden een woordje uitleg en ook kinderen halen hun hart op tussen al die oldtimers. Maar al te graag gaan ze even op een tractor gaan zitten. Zwaaien, lachen, genieten. Waarop de terecht trotse mama of papa met de smartphone een foto neemt en die voor de thuisblijvers op sociale media slingert. Of hoe ook tussen oldtimers het verleden aan de hedendaagse realiteit wordt gekoppeld. Landbouw verbindt.