Coöperatie Hoogstraten boekt omzetstijging met bijna 20%
Coöperatie Hoogstraten noteerde een sterke omzetgroei in 2024. Uit de jaarresultaten van de groente- en fruitveiling uit de Noorderkempen blijkt dat de omzet met 18,5% steeg van 305 miljoen euro in 2023 naar 362 miljoen euro in 2024.

2024 was een jaar van vooruitgang voor Coöperatie Hoogstraten, met een sterke focus op data, digitalisering en duurzaamheid. Met een omzet van 362 miljoen euro onderstreept de coöperatie haar unieke positie in het verslandschap, ondanks uitdagende marktomstandigheden en stijgende productiekosten. Het teeltseizoen kende de gebruikelijke hoogte- en dieptepunten. Na een moeizame start door het sombere voorjaar, volgden vanaf de zomer sterkere omzetmaanden in vergelijking met 2023. De hogere volumes bij aardbeien en tomaten speelden een belangrijke rol in de omzetstijging.
11% meer aardbeien
Het volume van 32 miljoen kg aardbeien lag 11% hoger dan in 2023. Een overwegend sterke vraagmarkt leidde tot een correcte prijsvorming, maar die moet worden genuanceerd in de context van de gestegen productiekosten en de variatie in opbrengsten van diverse teeltsystemen en variëteiten.
Sterke groei specials trostomaten
Na de zware impact van de energiecrisis in 2023, waarbij de volumes tomaten uit belichte teelten drastisch daalden, begon 2024 met een flinke toename in productie. Terwijl het areaal voor standaardtomaten vrijwel stabiel bleef, lag de groei vooral in specials trostomaten. Zo verkocht Coöperatie Hoogstraten in 2024 net geen 110 miljoen kg tomaten (+13,8% ten opzichte van 2023). Het groeiende tomatenareaal in heel Europa, gecombineerd met een dalende consumptie, leidde tot een overaanbod waardoor de prijsvorming gedurende een hele periode flink onder druk stond.
Paprika- en komkommervolume daalt
Andere producten kenden wisselende resultaten. Het paprikavolume daalde van 29 miljoen kg in 2023 naar 23 miljoen kg in 2024 door de stopzetting van enkele bedrijven en de omschakeling naar andere teelten. Ook paprika kende geen sterke seizoenstart, maar 2024 kon wel worden afgesloten met een middenprijs die de positieve trend van de voorbije jaren voortzet.
Omwille van een terugschakeling naar tomaat noteerde de coöperatie voor komkommer een volumedaling van 35%. Maar een sterke Europese vraagmarkt resulteerde in een middenprijs van 0,44 euro/stuk, meer dan 50% boven die van 2023 (0,29 euro/stuk). Zo goed als alle andere Hoogstraten-producten, zoals zachtfruit en kersen, hebben een behoorlijk seizoen achter de rug.
Voldoende schaalgrootte
Coöperatie Hoogstraten zette in 2024 ook in op digitalisering, opbouwen en delen van kennis, creëren van duurzame meerwaarde en operationele performantie. Om deze doelstellingen optimaal te bereiken, is een zekere schaalgrootte nodig. Coöperatie Hoogstraten richt zich voor deze groei op zijn huidig, gespecialiseerd aanbod – aardbeien en vruchtgroenten – zonder in te boeten aan eigenheid en authenticiteit.
“Dankzij het Hoogstraten-merk, het sterke kwaliteitsimago, het omvangrijke volume en het uniek verkoopsysteem blijft Coöperatie Hoogstraten dé Europese referentie voor aardbeien”, zegt algemeen directeur Hans Vanderhallen. “Binnen de andere specialiteit, vruchtgroenten, wordt aan productiekant een sterke consolidatie waargenomen, al dan niet met intrede van extern kapitaal. Dit brengt zowel kansen als uitdagingen met zich mee. De uitdaging ligt er in om ook voor deze partijen een waardevolle partner te zijn.”
Kracht van samenwerking
Vanderhallen onderstreept het belang van samenwerking, innovatie en vakmanschap. “Samen met onze telers bouwen we aan een sterke en duurzame toekomst. 2025 werd door de Verenigde Naties uitgeroepen tot het Internationaal Jaar van de Coöperatie, een mooie gelegenheid om de kracht van samenwerking te benadrukken. Onze focus op innovatie, samenwerking en vakmanschap is de beste garantie op een rendabele bedrijfsvoering bij onze leden. Rentabiliteit die essentieel is om uitdagingen zoals klimaatverandering en stijgende kosten het hoofd te bieden”, besluit Vanderhallen.