Gebruik je boerenverstand en check het etiket
De FOD Economie start een nationale sensibiliseringscampagne om consumenten aan te moedigen meer bewuste keuzes te maken bij het consumeren van landbouw- en voedselproducten. Dat doet hij naar aanleiding van de toenemende uitdagingen in de landbouwsector. De campagne heeft de steun van heel wat organisaties uit de agrovoedingssector en ook chef-koks Sofie Dumont en Loïc Van Impe sluiten zich aan bij de boodschap: “Koop lokaal. Da’s goed voor ons allemaal.”

De opeenvolgende crisissen, van de covid-19-pandemie tot de postcovidinflatie en het Oekraïens conflict, legden de kwetsbaarheid van de Belgische landbouwsector bloot. In 2024 bracht een golf van landbouwprotesten een aantal grote uitdagingen opnieuw onder de aandacht: complexe regelgeving, oneerlijke concurrentie en zorgwekkend lage winstmarges.
Om die problemen aan te pakken, werd op federaal niveau een Taskforce Agrovoeding opgericht. Die lanceert nu een sensibiliseringscampagne die consumenten wil betrekken bij een duurzamer en eerlijker landbouwsysteem.
Koop lokaal, da’s goed voor ons allemaal
De campagne start op 26 december en wil consumenten ondersteunen om bewuster landbouw- en voedselproducten te kopen. Belgische consumenten hebben een sleutelrol te spelen: door te kiezen voor lokale en verantwoorde producten dragen ze bij tot een duurzame landbouw. De campagne toont consumenten hoe ze met eenvoudige, maar belangrijke acties bijdragen aan een duurzame toekomst.
De campagne krijgt de steun van 2 bekende tv-koks: Sofie Dumont en Loïc Van Impe. “Ik help graag mee om bewuster consumeren in de kijker te zetten. Ik koop zo veel mogelijk bij lokale boeren in mijn regio en lees altijd grondig de etiketten om te weten waar iets vandaan komt. Hoe dichter, hoe meer waarde het heeft voor mij”, zegt Sofie Dumont.
“Bewust consumeren is belangrijk omdat je met kleine, eenvoudige aanpassingen al een grote impact kan hebben. Het vraagt heel weinig inspanning, zoals even het etiket lezen om te zien waar iets vandaan komt. Zo kun je kiezen voor iets van dichtbij, wat duurzamer is en je leert meteen of het product van het seizoen is. Als we allemaal samen die kleine stappen zetten, maken we echt een verschil”, stelt Loïc Van Impe.
De campagne zie je verschijnen via traditionele media, sociale netwerken, billboards en in winkels. Bij de officiële lancering van de campagne hoort een digitale communicatiekit voor partners en de website koopbewuster.be.
Samen met de landbouwsector
De sensibileringscampagne steunt op 4 pijlers. Een eerste is verantwoorde aankoopkeuzes stimuleren: consumenten helpen om bewust te kiezen voor aankopen die passen bij hun maatschappelijke, economische en ecologische waarden. De tweede is inzicht in voedseletiketten vergroten: consumenten leren hoe ze de herkomst van producten en de informatie op voedseletiketten beter kunnen begrijpen. De Belgische landbouw in de kijker zetten, is de derde pijler: consumenten duidelijk maken wat de uitdagingen zijn in de landbouwsector en het belang ervan aantonen voor de voedselsoevereiniteit en de nationale economie. De laatste pijler is de band tussen consumenten en landbouwers versterken: rechtstreekse aankopen bij lokale producenten worden aangemoedigd om ook op die manier de Belgische landbouwstructuur te ondersteunen.
Consumenten hebben macht
“Consumenten hebben een enorme macht: de macht om die keuzes te maken die onze boeren en onze lokale economie direct ondersteunen. Deze campagne is een oproep aan iedereen om de etiketten van voedingsproducten te lezen en zich goed te informeren over de oorsprong ervan. Een goed geïnformeerde consument kan dan beslissen om de voorkeur te geven aan Belgische producten. Talrijke studies tonen aan dat die keuzes via onze aankopen bijdragen tot een duurzamer en rechtvaardiger landbouwsysteem. Lokaal kopen is investeren in onze collectieve toekomst”, zegt David Clarinval, federaal minister van Landbouw, Middenstand, Zelfstandigen en Kmo’s.
De campagne Koop bewuster is een initiatief van de federale overheid en is het resultaat van de samenwerking tussen verschillende spelers van de voedselketen en consumentenorganisaties. De regionale agentschappen VLAM en APAQ-W zijn partners van de campagne, die een aanvulling is bij hun initiatieven als Lekker van bij ons van VLAM en Je cuisine local van APAQ-W.