AVR heeft update voor de Puma
AVR heeft dit jaar een update voor zijn 4-rijige zelfrijdende rooier Puma 4.0.

Actieve versmalling
Om een vlotte overgang te verzekeren van de graafmatten naar de zeefmatten bij Puma’s met ACC-rooibek (4*90) werd een actieve versmalling ontwikkeld. Twee aangedreven rollen aan de zijkant van het kanaal geleiden de volledige productstroom vlot naar de zeefmatten. Zo draait de machine lichter, blijven de drukken lager, is er minder kans op aankleven van aarde onder en/of aan de vernauwingsplaten en is er dus ook minder slijtage. Dit is vanaf dit jaar standaard op de Puma 4.0 met ACC-rooibek (4*90).
Schraper op de egelband
Om het aankleven van aarde aan de rol boven de egelband te vermijden bij zwaardere rooiomstandigheden, is er voortaan optioneel een PUR-schraper die de rol proper houdt. Dit voorkomt het verlies van aardappelen en algemene slijtage aan de egelband.
Autosteer
De nieuwe Autosteer-optie biedt meer comfort voor de chauffeur die zich zo bovendien ten volle kan richten op het rooiproces. Een sleper gemonteerd op de klapper tussen rij 1 en 2 stuurt de voorwielen, waardoor de machine automatisch de rijen volgt. Zo haal je zelfs in erg stoffige omstandigheden met een gerust hart het einde van de juiste werkgang.
Omkeren draairichting graafmat
Het is voortaan mogelijk om de richting van de graafmat om te keren. Zo kunnen eventuele verstoppingen in de rooibek snel worden verholpen of kan verlies van aardappelen tussen de zeef- en graafmachine worden voorkomen wanneer de draairichting van de zeefmatten wordt omgekeerd. Dit is optioneel op de Puma 4.0 met ACC-rooibek (4*75/4*90).
De AVR Comfort Drive zorgt voor een preciezere diepteregeling, minder diep rooien, een lager verbruik en een nog betere kwaliteit van de oogst. Dit is standaard op de Puma 4.0 vanaf dit jaar.
Laag verbruik
AVR benadrukt nog dat de Puma dankzij een uitgekiend hydraulisch systeem, een laag eigengewicht en de keuze voor grote bandenmaten heel weinig verbruikt, zeker in omstandigheden waar rooien op verlaagd toerental (1.250 rpm) mogelijk is. Het gemiddelde verbruik per motoruur (niet enkel gerooide uren) van alle geconnecteerde Puma’s 4.0 bedraagt gemiddeld 27,6 l/uur voor het rooiseizoen 2022.