Het vertrouwen in de retailsector is toegenomen met 7 procent, en daar kan de coronapandemie mee te maken hebben.
"Het meest frappante resultaat dat uit de studie is gekomen, is het verschil in vertrouwen tussen actoren", legt professor Liesbet Vranken (KU Leuven) uit, die de studie mee op poten zette. "Bij alle actoren die we bekeken hebben, landbouwers, retailers, voedselverwerkingsbedrijven en de autoriteiten, zien we een stijging in consumentenvertrouwen. Bij landbouwers gaat het om een minder grote stijging dan bij de andere drie, maar dat komt waarschijnlijk omdat die groep al op een hoger percentage is begonnen."
Voedselvoorraad behouden
Dat het vertrouwen in retailers het meest gestegen is, met 7 procent, zou volgens de studie met de Covid-crisis te maken hebben. Consumenten hebben een sterke dankbaarheid gevoeld voor de sector, omdat ze voedselvoorraden altijd hebben kunnen behouden.
Verwerkingsbedrijven en autoriteiten krijgen het minste vertrouwen van de consument. "Een mogelijke verklaring daarvoor is het feit dat transparantie en openheid bij hen nog verbeterd kan worden. Een consument heeft niet altijd kennis over welke ingrediënten of additieven nog worden toegevoegd aan een product. Hoe gaat een verwerkingsbedrijf bijvoorbeeld van een kom appels naar appelmoes? Dat is niet altijd duidelijk voor de consument."
Veel labels
Een tweede belangrijke conclusie van het onderzoek gaat over duurzaamheid van voedselproducten. "We zien dat steeds meer consumenten wel duurzame producten willen kopen, maar dat het vertrouwen in die producten relatief laag ligt. Dat komt waarschijnlijk doordat er heel veel verschillende labels op de markt zijn, waardoor consumenten door het bos de bomen niet meer zien."
Belga