Hoe wordt de tractormarkt verdeeld door de verschillende fabrikanten?

In Europa wordt het koptrio van de fabrikanten die het meeste tractoren wisten in te schrijven in 2015 gevormd door John Deere (18,6% marktaandeel), gevolgd door New Holland (15,8%) en Fendt (8,7%).

De eerste twee merken hebben een opvallende positie, verderop in het klassement wijzigt de rangorde meer doorheen de verschillende Europese landen. John Deere en New Holland worden goed opgevolgd door Fendt, Massey Ferguson, Case-IH, Claas en Deutz-Fahr (met marktaandelen die variëren van 6,6% en 8,7%).

Op het einde van het klassement vinden we verschillende merken terug zoals Steyr en Valtra, die nochtans marktleider zijn in hun thuisland.

Palmares per groep

Als we de verzamelde gegevens niet per merk gaan indelen, maar volgens ‘groep’ waartoe de merken behoren; dan ziet het klassement er toch lichtjes anders uit.

Met de merken New Holland, Case-IH en Steyr, realiseert de groep CNH in totaal een marktaandeel van 24,1% en komt zo op de eerste plaats te staan. Over de zestien landen die we in deze studie meenemen, komt dus één verkochte tractor op vier uit de CNH-groep.

Met bijna 21% marktaandeel, komt de Agco-groep op de tweede plaats te staan. Agco omvat o.a. de tractormerken Massey Ferguson, Fendt en Valtra. Op de derde plaats komt John Deere met een marktaandeel van 18,6%.

Iets verderop vinden we de SDF-groep terug met de merken Deutz-Fahr, Same en Lamborghini met een marktaandeel van 1,6%. Claas volgt met 7%.

Kubota en Argo (Mc Cormick en Landini) behalen een marktaandeel van 5,1% en 3,6%.

Claas op het Franse podium

Bij onze Franse buren gaat de eerste plaats van het podium naar John Deere met een marktaandeel van 18,9%. In tweede positie volgt New Holland (16%), op de hielen gevolgd door Claas (12,5%).

Bemerk dat het in Frankrijk is dat Claas zijn beste resultaat neer- zet op vlak van marktaandeel in 2015.

Betwiste eerste plaats in Duitsland

In Duitsland mag Fendt zich de eerste plaats toe-eigenen met een marktaandeel van 19,3%. Deze lokale tractorenbouwer wordt van zeer kort opgevolgd door John Deere met een marktaandeel van 19,2%. Op de derde plaats vinden we Deutz-Fahr weer (12,3%).

Prefereren de Duitse landbouwers tractoren die bij hun gebouwd worden? Deze vraag kan men zich terecht stellen, aangezien de merken uit voornoemde top drie telkens een fabriek hebben in Duitsland.

Noteer ook dat Fendt in zijn thuisland het beste resultaat laat zien in 2015 en Claas (11% marktaandeel) en Case-IH (10,1%) de top drie zeer nauw op de hielen zitten.

Steyr leider in Oostenrijk

In Oostenrijk worden de Steyr tractoren geproduceerd. Bij ons worden er mindere aantallen verkocht, maar in hun thuisland staan ze aan de top van de verkoop met een marktaandeel van 17,2%. Dit is tevens de beste prestatie van het merk voor het afgelopen jaar.

Op plaats twee en drie in Oostenrijk vinden we twee merken terug die het gewend zijn om op het podium te staan, namelijk New Holland (13,1%) en John Deere (11,2%).

We dienen voor de Oostenrijkse markt nog te vermelden dat Lindner, ook een thuismerk, hier een zeer mooi resultaat laat zien met een marktaandeel van 10,9%. Nauwelijks 0,3% minder dan John Deere. Lindner is in de verkoopcijfers niet opgenomen omdat ze minder dan 1.000 verkochte stuks lieten noteren.

John Deere op kop in Ierland en het Verenigd Koninkrijk

De resultaten van het Verenigd Koninkrijk en Ierland, bereiken ons in het vertraagd, met een jaar achterstand. Vanuit overheidswege kunnen nu enkel resultaten van 2014 beschikbaar gesteld worden.

In deze twee landen is John Deere ontegensprekelijk de nummer 1 met een marktaandeel van rond de 30 %. Op de tweede plaats vinden we opnieuw New Holland weer (19% in het Verenigd Koninkrijk en 19,9% in Ierland).

Massey Ferguson staat in voornoemde markt op de derde plaats met een marktaandeel dat beter is in Ierland (17%) dan in het Verenigd Koninkrijk (11,8%).

Kubota in de top 3 in Spanje en Portugal

Op de Spaanse markt laten John Deere en New Holland zich wederom gelden met een marktaandeel van respectievelijk 25,1% en 18,2%. Met 8,3 % bezet Kubota de derde plaats op het podium.

In Portugal neemt New Holland het hoogste schavot van het podium in met een marktaandeel van 15,75%. Kubota komt op nummer twee uit met 13,23% en laat hier zijn beste resultaat zien. John Deere staat derde met 11,47%.

Lokale merken nemen de eer in Italië

In Italië komt New Holland met 22,5% marktaandeel op de eerste plaats. We dienen wel te vermelden dat Italië in zijn verkoopcijfers geen opdeling maakt in categorieën onder en boven de 50 pk. Landini en Same komen op de tweede en derde plaats.

In Italië zijn de merken Same, Landini, Carraro en Lamborghini het best vertegenwoordigd. Net als hun Duitse collega’s lijken ook de Italiaanse boeren het meest verknocht te zijn aan hun nationale merken.

Italië is tevens het enige land in onze studie waar Valtra een marktaandeel haalt lager dan 1%.

Valtra nr 1 in zijn regio

In Noorwegen behoort de eerste plaats toe aan John Deere met een marktaandeel van 28,6%. Met 19,6% behoort de tweede plaats toe aan Massey Ferguson, die hier zijn beste Europese prestatie laat zien. Op de derde plaats vinden we Valtra met 14,8%.

Op de Zweedse markt beslaan eveneens de drie voornoemde merken het podium, maar in een andere volgorde. Valtra staat hier op nr 1 (24%), gevolgd door John Deere (21,9%) en Massey Ferguson (15,1%).

In Finland kan Valtra niet anders dan zijn goede resultaten bevestigen. Met een marktaandeel van 48,9% is één op twee verkochte nieuwe tractoren in Finland een Valtra. Het merk loopt hier ver vooruit op zijn concurrenten John Deere en New Holland, die respectievelijk 12,7% en 11,2% marktaandeel hebben.

CNH bevestigt in Denemarken

In Denemarken komen twee merken uit de CNH-groep in het koptrio te staan en realiseren er hun beste prestatie van 2015. New Holland en Case IH komen er op de eerst en derde plaats te staan met een marktaandeel van 23,3% en 15,4%. Tussen deze twee vinden we John Deere terug (20,7%).

Sterke gelijkenissen in Kroatië en Slovenië

In Kroatie neemt John Deere de eerste plaats in met een marktaandeel van 17,1%. Deze wordt gevolgd door Valtra (9,6%) en New Holland (8,2%).

In Slovenië wordt de top drie gevormd door dezelfde merken, echter in een andere volgorde. New Holland komt er op de eerste plaats (18,3 %), John Deere is tweede (9%) en Valtra neemt de derde plaats van het podium in (6,7%). In dit land behaalt Mc Cormick 3,1% marktaandeel, het beste resultaat van het merk.

Kroatië en Slovenië zijn twee bijzondere landen, daar ook quads worden opgenomen in de verkoopcijfers. Dit verklaart waarom de categorie ‘Andere’ zo goed vertegenwoordigd is in de tabel met verkoopsresultaten.

Zetor op 3 in Polen

Op de Poolse markt wordt New Holland (16,68%) nauw opgevolgd door John Deere (15,22%). Hiermee vormen ze wederom de nummers 1 en 2 in het klassement. De derde plaats behoort toe aan Zetor met een marktaandeel van 13,47%. Het gaat hier om het best gerealiseerde resultaat van de Tsjechische constructeur in 2015.

Naar J.V.

Meest recent

Meest recent