De Franse regering besliste dat winkels de producten moeten verkopen tegen een prijs die minstens 10 % hoger ligt dan de aankoopprijs. Volgens Frans minister van Landbouw Didier Guillaume zal 4 % van de vaak verkochte voedingsproducten daardoor vanaf vrijdag duurder worden. Het gaat om 500 op 13.000 producten in supermarkten en 800 op 20.000 in hypermarkten, aldus de minister. De staat hoopt dat de distributieketen er zo in zal slagen de lokale landbouwers meer geld te geven voor hun producten. Zij zijn vaak de grootste slachtoffers van de jaarlijkse prijsonderhandelingen, waarbij ze moeten opboksen tegen de voedingsgiganten en de sterke aankoopcentrales van de distributieketens. Daardoor krijgen landbouwers soms minder voor hun product dan wat het hen kostte om het te maken. «Ik vraag aan de retailers dat ze een manier vinden om de marges anders en beter te verdelen», aldus minister Guillaume, «zodat de landbouwproducten tegen een juiste prijs zouden worden verkocht.»
«Het zijn de lokale producten die, onder druk van de aankoopcentrales, de verdeling van Coca-Cola en Nutella betalen», klonk het woensdag al bij de vakbonden. Zij zijn voorstander van de wet. Ook de voornaamste Franse handelsfederatie (FCD) brengt begrip op. «We zijn het erover eens dat het systeem moet veranderen, zodat we weer tot normale prijzen komen en dat het lot van de landbouwers verbetert», aldus topman Jacques Creyssel. «In dat opzicht vind ik het niet schokkend dat Ricard een beetje duurder zou worden, als we daarmee de prijs die een melkveehouder krijgt voor een liter melk, kunnen verhogen.»