Niche in een niche
Hoewel foie gras een product is met een hoge culinaire reputatie, is het creëren van de markt voor de Bekegemse foie gras toch niet vanzelf gegaan. “Kwaliteit en smaak primeren bij ons. Buiten één week in juli slachten we elke week. Dat is ook belangrijk voor de horeca-zaken, die een vers product willen. Restaurants worden wekelijks bevoorraad. Ook het eendenvlees gaat hoofdzakelijk richting horeca, feestzalen, restaurateurs en particulieren die naar de hoevewinkel komen.” Bijna 60 % wordt op die manier zelf aan de man gebracht, zonder groothandel. “We zijn absoluut geen bulkproduct; mensen kopen traditioneel geen grote hoeveelheden eendenlever. Het is een ander product dan pluimvee of aardappelen, waardoor je ook meer kunt en moet doen om het goed af te zetten. Export is er nauwelijks. Het gaat om een niche in een niche, een regionaal product voor mensen die topkwaliteit willen. Op prijs kunnen we niet concurreren tegen landen zoals Hongarije of Bulgarije.
We moeten ook altijd in beweging blijven, het product promoten en positieve impulsen geven.” In augustus organiseert Callemeyn ook onder de noemer ‘Bekegemse hoevefeesten’ kookevenementen op de boerderij met chefs die aan de slag gaan met foie gras. “We hebben het voordeel dat we de prijs zelf kunnen zetten, maar hoe duurder we die zetten, hoe minder we verkopen uiteraard.” Klanten kiezen voor ons omwille van de smaak. Ook zij zijn zwaar gechoqueerd door het besluit van de minister.