Danone ziet verkoop weer toenemen
De Franse voedingsmiddelengigant Danone heeft vorig jaar voor het eerst in 10 jaar de verkochte volumes zien toenemen. De strategie om te focussen op de meest rendabele producten lijkt vruchten af te werpen.

Het moederbedrijf van merken als Actimel, Activia, Alpro, Evian en Olvarit realiseerde in 2024 een omzet van 27,37 miljard euro. Dat was iets meer dan analisten hadden verwacht. Op vergelijkbare basis nam de omzet met 4,3 % toe tegenover 2023, waarvan ongeveer 2/3de te danken is aan volumestijgingen.
De vorige keer dat Danone de volumes zag toenemen, was in 2024. Sindsdien verkocht het minder producten, maar tegen een hogere prijs.
De voorbije jaren heeft het Franse bedrijf zich geconcentreerd op de meest rendabele producten, veelal met een gezondheidsaspect. Er werden activiteiten van de hand gedaan die goed waren voor ongeveer 10 % van de omzet. De strategie lijkt te werken: de recurrente operationele winst nam met 2,2 % toe tot bijna 3,6 miljard euro. Danone heeft in België vestigingen in Rotselaar en Wevelgem.