Startpagina Bedrijfsnieuws

Claas brengt verdere vernieuwing in zijn tractorenaanbod

Eerder dit jaar berichtten we al dat Claas vernieuwing brengt in zijn tractorenaanbod met een nieuwe smalspoorreeks. Het stopte hier echter niet bij. Nu presenteert de fabrikant een nieuw topmodel in de Arion 500-serie en een vernieuwde Axos 3-serie.

Leestijd : 5 min

De Arion 570 Cmatic komt het aanbod bij de Arion 500-reeks verhogen met een nieuw topmodel dat 180 pk vermogen opwekt in een viercilindermotor en beschikt over de Cmatic traploze transmissie. Dit model is ook als ‘Night Edition’ beschikbaar.

Volgens Claas biedt dit nieuwe model een antwoord op de vraag naar een sterke, doch compacte tractor die een hoge uitvoeringsstandaard kent qua geboden technologie en comfort. De fabrikant ziet een breed toepassingsgebied voor deze tractor gaande van bodembewerking over zaaien tot transport, inzet bij de groenverzorging en gebruik met een frontlader.

De Arion 570 Cmatic beschikt over een 4,5 l bi-turbomotor die aan de Stage V emissienorm voldoet en zijn maximaal vermogen van 180 pk bereikt, zonder boost. Het maximaal koppel van 570 Nm wordt al behaald bij 1.400 t/min.

Topmodel met toptechniek

Dit model beschikt over een sterkere vooras die aangeleverd wordt door Dana. Deze is standaard geveerd en geremd. Doch wijzigt de wielbasis niet ten opzichte van de andere modellen uit de serie. Deze blijft 2,56 m. De gebruikte vooras kennen we al van bij de grotere Arion 650 en 660.

De fabrikant onderstreept dat dit model valt uit te rusten met Trelleborg VF banden in de maat 710/60R38 op de achteras en 600/60R28 op de vooras. Een mooie oplossing dus om zowel trekkracht te genereren als bodemvriendelijk te werken. Leeg zou de Arion 570 Cmatic een gewichtsverhouding van 50/50 hebben, verdeeld over voor- en achteras.

Het nieuwe topmodel is uitgerust met de nieuwste versie van de door Claas Industrietechnik (CIT) ontwikkelde continu variabele transmissie (cvt) met 2 automatisch wisselende rijbereiken, actieve stilstandregeling en een maximumsnelheid van 40 of 50 km/u. De zelfontwikkelde transmissiesoftware zorgt ervoor dat het motortoerental en de overbrengingsverhouding voor alle werkzaamheden altijd in de optimale verhouding blijven, zodat er krachtig en toch efficiënt gewerkt kan worden.

Een opmerkelijk kenmerk van deze transmissie is de mogelijkheid om een ‘wielladermodus’ te activeren. Dat is handig bij frontladerwerk. De transmissie voorkomt door intelligente sensorbewaking van koppel en toerentallen dat de wielen slippen. Techniek die handig kan zijn bij het werken op de silo of bij het laden van stalmest, aarde of andere materialen. Door de precieze snelheidsregeling in de ‘wielladermodus’ kan er ook heel nauwkeurig gewerkt worden bij het stapelen van strobalen of pallets.

Andere nuttige functie van de transmissie is een veiligheidsvoorziening die de beremming van de aanhangwagen aanstuurt. Rijdt de tractor bergaf en vertraagt die, dan kan hij stuwkrachten van de aanhanger of aangekoppelde werktuigen ondervinden. In dit geval gaat de tractor zelf, zonder ingrijpen van de bestuurder, de remmen van de aanhangwagen aansturen. Het systeem maakt gebruik van data die sensoren in de transmissie verzamelen.

Comfort en connectiviteit

De Arion 570 Cmatic is standaard uitgerust met een ergonomische bedieningsarmleuning met 12 inch Cebis-terminal en Cmotion-rijhendel. Op deze bedieningsjoystick ligt de rechterhand in een ontspannende, liggende positie én bedient meer dan 20 functies.

Aan verder comfort van de bestuurder is nog gedacht dankzij de Proactiv voorasvering en een stille cabine die beschikt over vierpuntsvering. Optioneel is een Premium bestuurderspakket leverbaar met lederen stuurwiel, automatische klimaatregeling, luxe chauffeursstoel en elektrisch verstelbare en verwarmde achteruitkijkspiegels.

Voor automatische GPS-besturing en precisielandbouwtoepassingen is er beschikking over de Claas Cemis 1200 terminal. Iedere Arion 570 is ook verbonden met Claas Connect. Dit is een telemetrietoepassing die toegang biedt tot alle machinedata, -prestaties, onderhoudshistorie, gebruikshandleiding, onderdelenlijsten, actuele positie van het voertuig. Deze toepassing kan optioneel via extra vrijschakelingen ook de verbinding leggen met Farm Connect, Fleet Connect en Field Connect voor alle mogelijke Smart Farming toepassingen.

De nieuwe Axos 3 serie telt 4 modellen in het vermogensbereik van 92 tot 120 pk.
De nieuwe Axos 3 serie telt 4 modellen in het vermogensbereik van 92 tot 120 pk. - Foto: TD

Axos 3-serie

CLAAS breidt haar aanbod landbouwtractoren uit met de Axos 3-serie. Deze positioneert zich tussen de Axos 200 en Arion 400 series. Hij heeft ook wat DNA mee van de vroegere Celtis 400. Kenmerkend voor de nieuwe reeks die 4 modellen telt zijn de grote wielen die gemonteerd kunnen worden en de ruime cabine voor deze tractorencategorie. Toch zijn de afmetingen compact en is de doorrijhoogte beperkt om vlot toegang te hebben tot lage gebouwen.

Als krachtbron is een 3,6 l viercilindermotor van FPT gekozen die aan de Stage V emissienorm voldoet. De 4 modellen uit de nieuwe Axos 3-serie hebben respectievelijk een vermogen van 92, 103, 112 en 120 pk. Het maximaal koppel ligt bij 366 tot 466 Nm bij een zuinig motortoerental van 1.500 t/min.

Het motorblok en koelpakket is al gekend van bij de Nexos 200 en Axos 200. Claas geeft aan dat ze hier dus al ervaring mee hebben en er zo ook een heel efficiënte onderdelenvoorziening is, tevens is de servicekennis al voorhanden. De brandstoftank biedt plaats aan 160 l diesel, dit kan ook HVO-diesel zijn (hernieuwbare diesel uit plantaardige olie).

Om het vermogen in trekkracht te vertalen kan de Axos 3 met achterwielen tot 1,60 m uitgerust worden. Dit zijn dan bijvoorbeeld banden in de maat 420/85R38 of 540/65R38. Ook de grote voorwielen helpen zowel bij vierwielaandrijving als bij het manoeuvreren op moeilijke terreinen of bij aanbouwwerktuigen.

Aan de motor zit een transmissie met 6 versnellingen gekoppeld die in 3 uitvoeringen leverbaar is. De eenvoudigste is een 12V/12A versnellingsbak met mechanische omkeer. Een stapje hoger is de 24V/12A met Twinshift lastschakeling en Revershift omkeerschakeling. De derde optie is de 36V/18A met Twinshift en Revershift. Deze heeft 3 versnellingsgroepen waar de andere er 2 hebben.

Met Revershift kan in plaats van het koppelingspedaal ook een knopje op de versnellingspook worden gebruikt om te schakelen. Bij de uitvoeringen met 24V/12A en 36V/18A is er naast de mechanische handrem ook een elektrische parkeerrem. Deze wordt geactiveerd via de Revershift omkeerhendel links van het stuur. Optioneel kan je kiezen voor de SmartStop-functie waarmee je kan remmen en wegrijden zonder de voetkoppeling te gebruiken. Dat is een handige hulp bij frontladerwerk of bij het persen van ronde balen, maar ook bij transport.

Opmerkelijke cabine

De cabine is specifiek voor de nieuwe Axos 3 ontwikkeld en herbergt enkele opmerkelijke functies. Handig is zo dat de doorrijhoogte beperkt blijft tot 2,50 m, zelfs bij 30 inch achterwielen. De cabinedeuren kunnen 180° scharnieren en gaan naar voren open. Dat zorgt er voor dat de volledige deurbreedte van 88 cm beschikbaar is om in en uit te stappen, handig in krappe ruimtes zoals bijvoorbeeld de voedergang.

De deuren kunnen open in de voorste stand worden vergrendeld. Een eigenschap die geërfd is van de vroegere Axos 300 en Celtis 400. Handig is dat daarbij het slot van de cabinedeur zowel van binnen als van buiten geopend kan worden. Wie wil kan over een optioneel, FOPS-gekeurd glazen dakluik beschikken om nog meer zicht te hebben bij frontladerwerk. Om dit werk te doen is er (optioneel) een elektrohydraulische E-Pilot S-bedieningshendel in de rechter console ingebouwd. Andere mogelijkheid is de ProPilot mechanische kruishendel. Meerder types uit het huidige Claas aanbod van frontladers passen op de nieuwe Axos 3-serie.

Nog een optie is de mogelijkheid om het aantal stuuromwentelingen te reduceren van 3,8 naar 1,9, als de snelheid niet hoger dan 10 km/u ligt. Dit heet bij Claas Dynamic Steering.

Wat hydraulica betreft, kunnen we melden dat de achterhef van de nieuwe Axos 3-serie tot 5.300 kg tilt en de optionele fronthef tot 3.240 kg. De tractor zelf is te belasten tot 3.600 kg. Deze heeft maximaal 4 dubbelwerkende mechanisch bediende hydraulische ventielen met een debiet van 60 of 90 l/min. Van 2 ervan kan het debiet geregeld worden.

Tim Decoster

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Meer artikelen bekijken