Torres EVX is een aangename verrassing!
Het Koreaanse merk KGM, voorheen SsangYong, lanceert zijn tweede elektrische model: de Torres EVX. Dit opvallend ogende voertuig heeft meer in huis dan je op het eerste gezicht zou verwachten.

Sinds SsangYong ongeveer een jaar geleden KGM werd, is alles in een stroomversnelling gekomen. De SUV Torres, gelanceerd rond de naamsverandering, brak met het verleden dankzij zijn moderne look en afwerking, totaal anders dan eerdere modellen van het merk.
Met de Torres EVX zet KGM nog een stap verder: de verbrandingsmotor is vervangen door een elektromotor. De voorkant daarvan is opnieuw ontworpen en heeft geen luchtinlaat meer. De lichten zijn slanker en met elkaar verbonden. Het design blijft krachtig en robuust, met een geometrisch profiel en brede wielkasten. Alleen de achterkant, met zijn opvallende uitstulping van de achterklep boven de nummerplaat, valt misschien niet bij iedereen in de smaak. Wat je er ook van vindt, de Torres EVX laat niemand onverschillig.
Verfijnd en ruim
Zodra je het interieur binnenstapt, merk je de enorme kwaliteitsverbetering die KGM heeft doorgemaakt. De harde kunststoffen van vroeger hebben plaatsgemaakt voor zachte materialen met stijlvolle contrasten. Het minimalistische dashboard oogt strak en straalt rust uit. Twee 12,3 duim grote schermen domineren het interieur: één voor het instrumentenpaneel en één voor multimedia en klimaatregeling. De draadloze Apple CarPlay en Android Auto zijn een pluspunt, maar het systeem zelf is traag, oogt gedateerd en bevat meerdere vertaalfouten.
Het comfort aan boord is uitstekend, met veel ruimte en verstelbare rugleuningen op de achterstoelen. KGM heeft aandacht besteed aan details, zoals contrasterende stiksels op de bekleding, deurpanelen en het dashboard, en subtiel geïntegreerde zonneschermen in de achterdeuren. De Torres EVX biedt bovendien een royale bagageruimte van 703 l, uit te breiden tot 1.662 l met neergeklapte achterbank.
Voldoende actieradius
De elektromotor van 207 pk en 339 Nm koppel drijft alleen de voorwielen aan, met behulp van een 3-in-1-aandrijftechnologie die aandrijflijn, besturingseenheid en versnellingsbak integreert voor optimale prestaties en efficiëntie. De aandrijflijn wordt gevoed door een 73,4 kWh grote LFP-batterij (lithium-ijzer-fosfaat) met blades van BYD. Opladen gaat snel: 10-80% in 37 minuten bij een snellaadpunt en een volledige lading in 9 uur via een driefasige 11kW-lader. Dankzij slimme aerodynamica heeft de Torres EVX een WLTP-actieradius van 462 km. Ondanks een gewicht van 2,4 ton accelereert hij in 8,1 seconden naar 100 km/uur! De topsnelheid bedraagt 175 km/uur.
Comfortabel
Al snel merk je dat KGM comfort boven dynamiek heeft gekozen. Het slingeren blijft beperkt, maar door het hoge gewicht en de overgevoelige, weinig communicatieve stuurbekrachtiging, is de Torres EVX geen auto om sportief door bochten te jagen. Bij snelle starts schiet de voorwielaandrijving soms te kort, mogelijk door ongeschikte banden. De beste aanpak is ontspannen rijden, zonder traag te zijn. De motor reageert vlot en de acceleratie is verrassend krachtig. Bij normale snelheden noteerden we een gemiddeld verbruik van zo'n 20 kWh/100 km, wat prima is voor een SUV van deze omvang.
KGM heeft duidelijk vertrouwen in de Torres EVX en biedt een garantie van 7 jaar of 150.000 km. De instapversie, Bronze, begint bij 43.990 euro en komt standaard met automatische klimaatregeling met 2 zones en aluminium 18-duimsvelgen. De Platinum-uitvoering (47.990 euro) voegt kunstlederen bekleding en geventileerde voorstoelen toe. De topversie, Titanium, heeft echte lederen stoelen, 20-duimsvelgen, een 360-gradencamera, een elektrische achterklep en een warmtepomp. De KGM Torres heeft ons positief verrast, wat we niet per se hadden verwacht. Ondanks dat hij in ons land nog geen sterk imago heeft, biedt hij een prettige rijervaring en overtuigende elektrische prestaties die zeker kunnen concurreren met de rest.