Startpagina Bedrijfsnieuws

Nieuwe CR10 dorser bij New Holland

New Holland introduceerde tijdens de Agritechnica landbouwbeurs in november zijn nieuwste maaidorser, de CR11. Het grootste model uit het aanbod van de fabrikant. Dit ontwerp wordt nu naar de onderzijde doorgetrokken met de CR10 die ze net voor de zomer onthulden.

Leestijd : 2 min

Zowel de CR11 als de CR10 wordt in het New Holland Center of Excellence in Zedelgem gebouwd. Hét grootste verschilpunt tussen de 2 modellen zit hem in het vermogen en de inhoud van de graantank. Dors- en graanreinigingstechnologie is dan weer hetzelfde. Ook het aanbod maaiborden blijft hetzelfde, te weten graanmaaiborden van 10,6 m tot 15 m en maïsplukkers van 12 tot 16 rijen. De lengte van de losvijzel kan worden afgestemd op de breedte van de maaiborden.

Ietsje kleiner

De CR11 heeft een graantank van 20.000 l en een 15,9 l FPT Cursor 16-motor met een vermogen van 775 pk. Het kleinere broertje, de CR10, heeft een ietsje kleinere graantank van 16.000 l en is uitgerust met een ander motor. Deze is voorzien van een 12,9 l FPT Cursor 13-motor. Telkens gaat het om zescilindermotoren. De dieseltank heeft een inhoud van 1.300 l bij de CR10. Voor de CR11 is deze 200l groter.

Telkens halen de motoren, die in de lengterichting zijn gemonteerd op de dorser, hun koellucht achter de graantank. De CR11 heeft 3 koelventilatoren, de CR10 doet het met eentje minder.

Een verschilpuntje is ook de lossnelheid gaande van 159 l/s voor de CR10 tot 210 l/s voor de CR11. Handig is dat door een dwarsvijzel of toevoervijzel richting losvijzel uit te schakelen, de losvijzel volledig geleegd kan worden, zelfs wanneer er nog graan in de graantak zit. Dat is bijvoorbeeld nuttig wanneer de aanhangwagen vol is en er geen lege voorhanden is. Zo kan het dorsen toch terug verder gebeuren.

Innovatieve techniek behouden

Het dorssysteem van de CR11 bestaande uit 2 in de lengterichting geplaatste rotoren met elk een diameter van 60 cm, wordt ook op de nieuwe CR10 toegepast. Deze heeft ook het nieuw geïntroduceerde TwinClean graanreinigingssysteem zoals bij de CR11 geïntroduceerd. Dit bestaat uit 2 achtereenvolgde zeefsystemen met elk hun eigen boven- en onderzeef en afvoervijzel voor proper graan. De belasting op de zeven wordt via een uitgekiend systeem en de nodige sensoren gelijk gehouden. Op deze wijze kan ook de ongelijkmatige belasting bij het werken op hellende percelen gecompenseerd worden. Dit kan tot zijwaartse hellingen van 28 %.

Tim Decoster

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Meer artikelen bekijken