
Die gesprekken zijn een werk van lange adem. Spanje, dat voor België het voorzitterschap van de Raad had, deed al heel wat voorbereidend werk om alle neuzen in dezelfde richting proberen te krijgen. Het was ook de Spaanse delegatie die in een voorbereidende nota voor de Landbouwraad van 26 maart de noodzaak om te werken aan een nieuw wettelijk kader voor NGT’s benadrukte. NGT’s moeten de Europese voedselsoevereiniteit, het concurrentievermogen van de landbouwsector en de agro-ecologische overgang versterken en faciliteren.
Octrooien en traceerbaarheid
Het Belgisch voorzitterschap vindt geen gekwalificeerde meerderheid van lidstaten (minstens 65% van de Europese bevolking) voor één gedragen standpunt over een versoepeling van de NGT-regelgeving. Zo moet België zich onthouden, omdat de partij Groen überhaupt tegen een versoepeling van de wetgeving rond ggo’s (genetisch gemodificeerde organismen) is.
Er is ook nog discussie over de mogelijkheid om octrooien te nemen op planten en zaaigoed van NGT’s. Polen wil bijvoorbeeld dat bedrijven geen octrooien kunnen vragen op zaaigoed dat ze met NGT’s ontwikkeld hebben. Andere lidstaten zijn hier dan weer tegen en zouden hun steun intrekken, mocht dat verboden worden.
Polen volgt hierin het Europees Parlement, dat ‘een volledig verbod op octrooien voor NGT-planten, plantaardig NGT-materiaal, delen daarvan, genetische NGT-informatie en de daarin vervatte proceskenmerken’ wil, aldus een persbericht nadat het Europees Parlement haar standpunt had bepaald begin februari. Zo wil een meerderheid van de parlementsleden ‘juridische onzekerheden, hogere kosten en nieuwe afhankelijkheden voor boeren en kwekers’ voorkomen.
Daarnaast is er ook nog discussie binnen de Raad over de mate waarin de NGT-oorsprong van voedsel op het etiket gecommuniceerd moet worden naar de consument.
Wat nu?
Clarinval geeft aan dat het Belgisch voorzitterschap zal blijven onderhandelen met de lidstaten om tot een gedragen standpunt te komen. Overleg met het Europees Parlement en de Europese Commissie –de volgende stap in het triloog overlegproces – had echter al in maart moeten plaatsvinden om op tijd klaar te zijn. Dat zal dus voor na de verkiezingen in juni zijn.
Het Europees Parlement zal wel eventueel opnieuw stemmen over het dossier op de plenaire zitting van 24 april. Zo hopen ze hun positie erover te consolideren en kunnen de fracties eventuele amendementen indienen.
Via Campesina, een vereniging van kleinere landbouworganisaties die tegen een versoepeling van ggo’s is, riep op 3 april in een open brief op om een tweede stemming tegen te houden. Volgens hen zijn er nog te veel belangrijke kwesties in het dossier onopgelost, zoals de octrooibaarheid van NGT’s en traceerbaarheid. De organisatie vraagt om enkele onderzoeken hierover eerst af te wachten.
Minister Clarinval daarentegen is van mening dat NGT’s een deel van de oplossing zijn om positief bij te dragen aan de omgeving. NGT-planten zouden beter bestand zijn tegen droogtes, ziekten en plagen, waardoor de landbouw minder water en pesticiden nodig zou hebben.