Startpagina Actueel

Leid je boerderij als een Toyota-fabriek

Bedrijfsblindheid kan optreden in alle sectoren, en daar is de veehouderij zeker geen uitzondering op. Des te meer omdat veel praktijken al letterlijk met de paplepel mee zijn binnengelepeld. In dat geval kunnen managementstrategieën uit andere sectoren leiden tot nieuwe inzichten voor een beter beleid op het bedrijf.

Eén van die managementstrategieën is het lean (lees: mager) denken, voor het eerst succesvol in de praktijk gebracht en zo omschreven door het Japanse Toyota. Het Innovatiesteunpunt wist over deze managementstrategie Susanne Pejstrup naar het West-Vlaamse Staden te halen. Susanne Pejstrup is Deens en heeft een consultancy-bedrijf dat het ‘lean-farming’ aan boeren aanleert, vooral melkveehouders. Het gaat dan bij haar vooral over grote melkveehouderijen met personeel, maar de principes kunnen inspiratie geven aan alle groottes van...

Dit artikel is alleen voor abonnees

U heeft uw maandelijkse limiet van gratis beschikbare artikels bereikt

Abonneer nu

Al abonnee of geregistreerd?

Log in of Activeer uw abonnement
Meest recent Bekijk al het nieuws >

Lees ook in Actueel

Melkophalers zijn veel meer dan chauffeurs van een vrachtwagen

Transport en logistiek “Ik ben melkophaler, geen chauffeur”, zegt Tijs Aelbrecht met veel overtuiging tijdens het interview in de cabine van zijn vrachtwagen. Melk ophalen doet hij voor Milcobel, de grote Belgische coöperatie van melkveehouders. Tijs hoopt dat de aangekondigde fusie van Milcobel met FrieslandCampina weinig invloed heeft op zijn job, want die doet hij supergraag.
Meer artikelen bekijken