Honderden voedingsproducten duurder in Franse winkels om landbouwers te steunen
De prijs van honderden voedingsproducten van grote merken (Nutella, Coca-Cola, Ricard ...) gaat vrijdag omhoog in de Franse supermarkten, terwijl die van distributeursmerken zouden moeten dalen. De Franse regering hoopt dat de maatregel, genomen onder druk van het protest van de "gele hesjes", uiteindelijk de Franse landbouwers ten goede komt.

De Franse regering besliste dat winkels de producten moeten verkopen tegen een prijs die minstens 10 procent hoger ligt dan de aankoopprijs. Volgens Frans minister van Landbouw Didier Guillaume zal 4 procent van de vaak verkochte voedingsproducten daardoor vanaf vrijdag duurder worden. Het gaat om 500 op 13.000 producten in supermarkten en 800 op 20.000 in hypermarkten, aldus de minister.
De staat hoopt dat de distributieketen er zo in zal slagen de lokale landbouwers meer geld te geven voor hun producten. Zij zijn vaak de grootste slachtoffers van...
Dit artikel is alleen voor abonnees
U heeft uw maandelijkse limiet van gratis beschikbare artikels bereikt
Al abonnee of geregistreerd?
Log in of Activeer uw abonnement