Startpagina Bedrijfsnieuws

Talrijke nieuwigheden bij Amazone

In de aanloop naar de Duitse landbouwbeus Agritechnica presenteerde Amazone aan de Europese vakpers haar productnieuws.

Leestijd : 4 min

De Duitse fabrikant had een indrukwekkend aantal vernieuwingen of nieuwe machines te presenteren. In dit artikel bekijken we de noviteiten inzake gewasbescherming en bemestingstechniek.

Pantera 7004

Amazone brengt een nieuwe zelfrijdende veldspuit uit, de Pantera 7004. De machine is in alle opzichten net wat ‘meer’ of ‘groter’ dan het vorige bekende topmodel. Het meest opvallend is de grotere tankinhoud en het nieuwe ontwikkelde chassis.

De spuittank heeft een maximaal volume van 7.000 l, nominaal is dit 6.600 l. Het ontwerp van de spuittank is gebaseerd op het beproefde concept van de bekende Pantera. De nieuwe 7004 heeft een eigen leeggewicht van 12 ton en kan voorzien worden van wielen met een maximale buitendiameter van 2,05 m. De gebruikte motor levert 306 pk (225 kW). Met voornoemde kenmerken noemt Amazone dit een krachtige, lichtgewichtspuit. Spuitsnelheden tot 30 km/uur moeten volgens de fabrikant mogelijk zijn.

Opmerkelijk bij de nieuweling is het nieuwe chassis met afzonderlijke wieldraagarmen en hydropneumatische vering. Dit biedt veel rijstabiliteit en -comfort, ook bij hoge snelheden op slechte wegen en een tank die niet helemaal vol is. Standaard is op het chassis een hydraulische spoorbreedteverstelling toegepast van 2 m tot 2,75 m of in optie tot 3 m. De bodemvrijheid bedraagt bij beide uitvoeringen ongeveer 1,30 m.

Een bijzonder kenmerk is de bodem- besparende functie van de asymmetrische spoorbreedte, waarbij bijvoorbeeld de voorwielen op minimale spoorbreedte en de achterwielen op maximale spoorbreedte kunnen worden ingesteld, waardoor er maar één keer over de grond wordt gereden. In tegenstelling tot de hondengang is de machine hierbij altijd recht op de rijrichting uitgelijnd.

De nieuwe Pantera 7004 heeft een nieuwe cabine, die leverbaar is met de hoogst mogelijke luchtfiltering volgens de categorie V-norm. In de cabine is ook een nieuwe armsteun toegepast met een ergonomisch ontwerp. De AmaDrive-terminal staat in voor de bediening van het voertuig, een Isobus-terminal staat in voor de bediening van de spuittechniek. Alle belangrijke veldspuitfuncties kunnen vrij aan de knoppen van de Isobus-compatibele rijhendel worden toegewezen.

Spuitboombreedtes van 24 tot 48 m zijn leverbaar. Nieuw is dat het Direct-Inject-systeem in optie nu verkrijgbaar is op de Pantera 4504 en 7004. Met dit systeem kunnen extra producten, die niet in de spuitoplossing in de grote spuittank zitten, volgens de behoeften van het veld binnen enkele seconden worden toegevoegd.

Uitbreiding Super-L3-spuitboom

Amazone zijn Super-L3-spuitboom bood werkbreedtes van 36 tot 42 m. Nieuw is dat er nu varianten komen met breedtes van 30 m, 33 m, 45 m en 48 m. Met de varianten van 45 m en 48 m wordt ook een volledig nieuw ontwikkeld middendeel geïntroduceerd, dat bij alle Super-L3-spuitbomen vanaf een werkbreedte van 39 m in serie wordt ingevoerd. De binnenste delen worden gemaakt van staal, de buitenste delen van aluminium.

Standaard beschikt het nieuwe middendeel altijd over de actieve spuitboomgeleiding ContourControl en over de actieve bewegingsdemping SwingStop plus. De eerste technologie zorgt voor een vermindering van de verticale bewegingen. SwingStop plus is een nieuwe, actieve dansonderdrukking voor vermindering van symmetrische en asymetrische horizontale spuitboombewegingen.

De gedragen spuiten UF 1602 en UF 2002 kunnen over een hydraulisch aangedreven pomp beschikken.
De gedragen spuiten UF 1602 en UF 2002 kunnen over een hydraulisch aangedreven pomp beschikken. - Foto: TD

Hydraulische pompaandrijving

Voor zijn gedragen spuiten UF 1602 en UF 2002 komt Amazone nu met een hydraulische pompaandrijving, die de aandrijving via de tractoraftakas vervangt. De fabrikant werkte een volledig geïntegreerd systeem uit, Isobus-bediend. De spuitmachine werkt zo onafhankelijk van het motortoerental van de tractor, waarbij de pomp het toerental regelt volgens de functie die van de spuitmachine gevraagd wordt.

Amazone noemt deze oplossing lachwekkend gezegd: zijn kleinste zelfrijder.

Nieuw lineair schuifframe voor Schmotzer

Amazone ontwierp voor zijn Schmotzer-schoffelmachines een nieuw ‘schuifframe’, VR 2 genaamd, dat tussen de tractor en de schoffelbalk staat. Dit laat lineaire verschuivingen van 30 cm links én 30 cm rechts tussen. Het verschil met het bekende parallelle schuifframe AV 5 is dat de nieuwe uitvoering compacter is. De afstand tussen de tractor en de schoffelmachine verkleint, waardoor er een effect is op de hefboomwerking van de machine naar de tractor. Een positief gevolg daarvan is dat de tractor een lager hefvermogen moet hebben én dat de tractor aangenamer rijgedrag vertoont op de weg.

Voor de schoffelmessen van zijn Schmotzer-machines ontwikkelde Amazone nu een nieuw snelwisselsysteem, RapidoClip.
Voor de schoffelmessen van zijn Schmotzer-machines ontwikkelde Amazone nu een nieuw snelwisselsysteem, RapidoClip. - Foto: TD

RapidoClip-snelwisselsysteem

Voor de schoffelmessen van zijn Schmotzer-machines ontwikkelde Amazone nu een nieuw snelwisselsysteem, RapidoClip genaamd. Het is een volledig gereedschapsloos ontwerp, waarvoor een patent is aangevraagd en dat gebruikmaakt van een veerhendel om de schaarplaat aan de schoffelsteel te bevestigen.

Grotere kunstmeststrooiers

Met de ZA-TS 5000 breidt Amazone zijn aanbod aan gedragen kunstmeststofstrooiers uit naar boven toe. Waar voorheen volumes tot 4.200 l mogelijk waren, heeft dit nieuwste model een inhoud van maximaal 5.000 l en een strooibreedte tot 54 m.

De fabrikant ontwikkelde een nieuwe softwareoptie voor de gedragen ZA-TS en getrokken ZG-TS-kunstmeststrooiers, namelijk CurveControl. Deze technologie past in bochten de dwarsverdeling aan volgens de snelheden waarmee bochten genomen worden en corrigeert het uitzwenken van het strooipatroon. Onder- en overbemesting worden door deze optie vermeden, net als uitspoeling van nutriënten.

De nieuwste software die bij de kunstmeststrooiers hoort, helpt de bestuurder ook bij de navigatie op het veld en geeft bijvoorbeeld aan of hij op de wendakker het best een bocht naar links of rechts neemt.

De ZG-TX is een nieuwe getrokken combistrooier voor zowel kalk als kunstmest.
De ZG-TX is een nieuwe getrokken combistrooier voor zowel kalk als kunstmest. - Foto: TD

Amazone presenteert tot slot nog met de ZG-TX een nieuwe getrokken combistrooier, die dankzij een ombouw van het strooiwerk zowel kunstmest als kalk kan strooien. Slimme software in de bedieningsterminal detecteert de configuratie van de machine en weet zo of er kalk of kunstmest moet gestrooid worden. Een ombouw zou in minder dan een half uur uitvoerbaar zijn.

Tim Decoster

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Meer artikelen bekijken