Startpagina Mechanisatie

Nederlandse (land)bouwvoertuigen krijgen kentekenplicht

De Nederlandse Tweede Kamer heeft afgelopen week met grote meerderheid ingestemd met de invoering van een kenteken voor (land)bouwvoertuigen. Als ook de Eerste Kamer met het wetsvoorstel instemt, komt er dus een nummerplaatverplichting voor (land)bouwvoertuigen die in Nederland op de openbare weg rijden.

Leestijd : 2 min

Tractoren die in de grensregio met België reden zagen we reeds langer met een nummerplaat. Deze begint met de lettercombinatie ‘GV’ wat duidt op grensverkeer. Als het wetsvoorstel definitief wordt goedgekeurd zien we binnenkort in Nederland ieder (land)bouwvoertuig met een nummerplaat rond rijden. Voor voertuigen die het erf niet verlaten is een kenteken of nummerplaat niet verplicht.

Met het wetsvoorstel komt er een einde aan een langlopend dossier binnen de Nederlandse landbouwmechanisatie. Maar komt er ook een einde aan het feit dat Nederland het laatste Europese land is dat het verplicht kenteken nog niet had ingevoerd.

Formele status

Bij Cumela, de brancheorgansiatie voor ondernemers in groen, grond en infra (zeg maar de Nederlandse loonwerkersvereniging), merken we een grote tevredenheid. Wim van Mourik, voorzitter van Cumela, legt ons uit dat zij sinds de invoering van de nieuwe Wegenverkeerswet in 1995 voortdurend zich ingezet hebben voor een registratie- en kentekensysteem voor (land)bouwvoertuigen. Cumela heeft het altijd belangrijk gevonden, dat landbouwvoertuigen op de openbare weg een formele status krijgen. Dat is straks het geval.

40 km/u

Met het kenteken, verhoogt de maximumsnelheid van de tractoren naar 40 km/u. Ook dit aspect vindt Cumela heel belangrijk. Zo kunnen er volgens hen meerdere wegen worden opengesteld voor (land)bouwvoertuigen en moeten deze minder door woonkernen en over parallelwegen met fietsers te rijden. Cumela ziet dus een veiliger verkeer in de toekomst.

Een ander positief gevolg is dat er één centraal loket komt voor de afgifte van landbouwontheffingen. Dit is hetgeen bij ons ‘Uitzonderlijk vervoer’ noemt wanneer landbouwvoertuigen breder dan 3m zijn. Nu moet deze ‘ontheffing’ in Nederland aangevraagd worden bij de individuele, lokale wegbeheerder. Maar dit is in de praktijk lastig, waardoor het niet altijd gedaan wordt. In de toekomst zou er één aanvraag voor ‘Uitzonderlijk vervoer’ kunnen gebeuren én deze zou dan gelden voor alle wegen. Het centrale ontheffingenloket zal de aanvragen dus een stuk vergemakkelijken.

Grote groep

De inschatting is dat er straks ongeveer 270.000 landbouwtrekkers, 130.000 motorrijtuigen met beperkte snelheid (zelfrijdende werktuigen zoals maaidorsers, hakselaars, graafmachines, wielladers, etc.) en 150.000 getrokken aanhangwagens en werktuigen worden geregistreerd met een nummerplaat in Nederland.

Cumela is blij dat zo een grote groep verkeersdeelnemers spreekwoordelijk zichtbaar wordt, zodat wegbeheerders deze groep niet mogen veronachtzamen in haar verkeersbeleid.

Tim Decoster

Lees ook in Mechanisatie

Weloverwogen investeren in gps-systemen

Mechanisatie De combinatie van investeringssteun (VLIF) en ecomaatregelen ter ondersteuning van precisielandbouw wakkert de interesse in gps-systemen bij akkerbouwers aan. Boer-enadviseur.be peilde naar de aankoopbereidheid bij een tweehonderdtal landbouwers uit Vlaams-Brabant.
Meer artikelen bekijken