Startpagina Melkvee

EMB: Stop volumegroei op de zuivelmarkt en stop prijsdumping door retailermerken

Een overschot aan volumes op de markt, dalende producentenprijzen en een veel te laag producenteninkomen. Deze problemen zijn terugkerende thema's als het gaat om ontwikkelingen in de zuivelsector en kenmerken de huidige situatie. De European Milk Board (EMB) werd in 2006 opgericht om deze lastige situatie te bestrijden en ontwikkelde een marktgericht concept voor crisispreventie, het Market Responsibility Program (MRP). Dit werd ter beschikking gesteld aan de EU.

Leestijd : 2 min

"Zuivelproducenten in Europa merken momenteel een prijsdaling, die hun boerderijen bedreigt", aldus EMB-president Kjartan Poulsen. Na een korte, ongebruikelijke periode van bijna kostendekkende prijzen, hebben groeiende volumes en een krimpende vraag geleid tot een schadelijk onevenwicht op de markt. Tijdens hun persconferentie op de Agricultural Show in Parijs benadrukte het EMB-bestuur één belangrijk aspect: de EU-commissie moet het toezichthoudende bureau de markt laten beoordelen en een volumevermindering doorvoeren door het voorbeeld van de MRP te volgen.

Beleid tegen prijsdumping door retailermerken

"De situatie op de markt is niet goed", vertelt Frans EMB-bestuurslid Boris Gondouin tijdens de persconferentie, terwijl hij wees op nog een andere negatieve ontwikkeling op de markt: in veel Europese landen zorgen beleidsmakers ervoor dat retailers nationale eerlijke merken van melkveehouders uit de schappen halen doordat ze werken met eigen huismerken aan dumpingprijzen, vooral sinds de Covid-crisis en de oorlog in Oekraïne.

In Europa vinden al stevige protesten plaats tegen deze oneerlijke handelspraktijken, zoals bijvoorbeeld begin februari het geval was in België en in Frankrijk. "Beleidsmakers moeten ingrijpen en een einde maken aan dit oneerlijke gedrag", voegde Gondouin eraan toe. "Zonder adequate regelgeving zullen we spoedig het punt bereiken waarop te veel is verdreven en vernietigd, en er zal geen weg meer terug zijn."

Positie versterken

Zoals de EMB verder aangaf, moet de positie van producenten op de markt actief worden versterkt. “Deze sector heeft behoefte aan sterke, horizontale producentenorganisaties die elk onderhandelen met zuivelbedrijven. Beleidsmakers moeten dit ondersteunen en faciliteren. Idealiter zouden deze organisaties transnationaal zijn, zodat ze de markt in grotere regio's kunnen bestrijken”, voegde Poulsen toe, alvorens de Europese zuivelproducenten op te roepen zich aan te sluiten bij geschikte organisaties om de impact en onderhandelingspositie van melkveehouders op de markt te vergroten.

EMB

Lees ook in Melkvee

Meer artikelen bekijken