Startpagina Uw stem

Edito: Geen amok-, maar sfeermakers mét een boodschap!

Met een klein hartje keken we uit naar de boerenmanifestaties van 14 maart. We vreesden dat het de betoging te veel ging worden. Gelukkig zagen we iets anders.

Leestijd : 2 min

Wat een sfeermakers zijn jullie boeren toch! In alle ellende kregen jullie er toch de vrolijke noot in. De manifestaties vorige week leken wel op ‘minifestivals’ in plaats van op klassieke stakerspiketten.

Al twijfelen we of jullie bekommernissen voldoende doordringen. Naast een uiting van begrip en enkele mooie woorden is het resultaat van de boerenacties nog altijd ondermaats zichtbaar in het recente politieke werk. Landbouworganisaties hekelen het ‘getalm’.

Terwijl boeren bij elkaar lobbyden om acties op touw te zetten, lobbyde de havenindustrie om gerechtelijke dwangbevelen te bekomen. Dat is ergens pijnlijk tekenend voor de schrijnende situatie waar de landbouw in zit: de industrie moet gevrijwaard blijven én al zeker de Antwerpse haven, ten koste van...

Iedereen – en dat zijn er ondertussen velen – die zich inzet voor de boerenmanifestaties verdient een bedankje. Jullie hebben elkaar duidelijk gevonden, over syndicale/politieke partijen en perceelsgrenzen heen. Ook dat is kracht, boerenkracht!

Onder actievoerders hoorden we wel enige kritiek: “Het zijn altijd dezelfde die de barricades op gaan, waar zit de rest? Gaat het voor hen nog te goed?” Sommigen vonden de acties van vorige week te braaf, maar als manifestant wil je gehoord worden, niet verhoord! We denken dat de sector liever als sfeermakers in beeld komt in de media, dan als amokmakers. Laat het momentum dat er nu is, in jullie voordeel werken. Ook dat is kracht, boerenkracht!

Al is de vos nog zo sluw... laat verdeeldheid jullie niet uit elkaar spelen. Er is immers nog veel werk te doen. Dan hebben we het niet over het veldwerk dat eraan komt. De landbouwsector heeft op enkele weken tijd iets moois bereikt, laat dit niet stilvallen! Blijf de koppen bij elkaar steken, zoek steun bij elkaar én overleg met elkaar en los elkaar af. Maar vooral: blijf op een gepaste wijze manifesteren, zonder dat de burger jullie beu wordt. Hij moet bijna blijvend gesensibiliseerd worden over het belang van lokale, duurzame voedselproductie. Zijn voornemen gaat immers van bottom–to–top in de maatschappij, in de winkel en in het stemhokje. En zo komt de boodschap dan ook bij de politiek terecht.

Zorg ervoor dat je als sfeermaker niet alleen gewapend bent met juiste informatie, maar ook met opmerkelijke slogans om de boodschap kracht bij te zetten! Zien we het resultaat op 26 maart in Brussel of tijdens de komende wielerwedstrijden?

Tim Decoster

Lees ook in Uw stem

Meer artikelen bekijken