Startpagina Auto

Skoda Kodiaq: een goed gelikte beer

Deze grote SUV is het eerste model met 7 plaatsen van de Tsjechische constructeur. Rest nog te bekijken of Škoda niet te ver zal afwijken van zijn DNA naarmate het gamma uitgebreid wordt…

Leestijd : 4 min

In de schoot van de Volkswagen Groep verstaat men de kunst om elkaar niet te veel voor de voeten te lopen. En in het geval van de Kodiaq, die de naam draagt van een beer die in Alaska voorkomt, doet men er beter aan om daar op te letten.

De Kodiaq, die er gekomen is juist na de Seat Ateca, is duidelijk groter dan deze laatste. Hij situeert zich eveneens boven de Tiguan, die zich positioneert tussen de Kodiaq en de Ateca… Ten minste in afwachting van het ogenblik dat de versie van de Tiguan met 7 plaatsen bij ons op de markt komt.

Ruimte: wat een koffer!

Maar, keren we terug naar onze Kodiaq. Een beer, zo zegden we. In feite is hij niet zo imposant als de naam zou laten vermoeden. Hij is 4,7 meter lang, juist 4 centimeter meer dan een Octavia. Daarentegen is de verhouding benodigde ruimte tot plaatsruimte binnenin ronduit goed te noemen. Men kan er gemakkelijk 7 personen in plaatsen. Weliswaar zijn de twee plaatsen op de derde rij dan wel enkel geschikt voor kinderen. Maar deze die op de tweede rij plaatsnemen zitten wel in business class.

En wat dan nog te zeggen van de koffer. In de versie met 5 plaatsen bereikt het koffervolume 720 liter. Zoek niet verder, in dit segment bestaat er niets beter, maar het gaat wel ten koste van het reservewiel. En wanneer de achterste zetels worden neergeklapt gaat het volume over de 2.000 liter! Dat is ronduit vorstelijk.

Moduleerbaar

Wat plaatsruimte binnenin betreft, is de Kodiaq dus een echte Škoda. Maar is hij even praktisch? Simply Clever, zoals ze zeggen. En ook daar is het antwoord positief.

De tweede rij zetels (opdeelbaar 60/40) kan over 18 centimeter verschoven worden) en de rugleuningen kunnen schuin geplaatst worden. De koffer kan geopend worden met een eenvoudige beweging van de voet indien hij elektrisch is. En voor de eerste keer bij Škoda, kan een systeem van bewaking van de omgeving van de auto geleverd worden. Dat systeem, ‘Area View’ genoemd, maakt gebruik van grote hoek camera’s om een vogelzicht van de auto te projecteren op het dashboard van de auto. Een bijzonder nuttige optie voor een SUV die zo hoog loopt.

Simply Clever

Ook zij die een aanhangwagen of een caravan willen trekken blijven niet op hun honger. Vooreerst omdat de Kodiaq in staat is om tot 2,5 ton te trekken en vervolgens omdat het ‘Trailer Assist’ systeem alle maneuvers bij het achteruitrijden voor u uitvoert.

Maar het meest geruststellende is dat al deze technologie de ingenieurs niet heeft belet om eenvoudige mechanische oplossingen te vinden die even ingenieus zijn. Dat is bv. het geval met de kunststof bescherming aan de rand van de deuren die automatisch geactiveerd wordt om schade aan de wagen in parkeergarages of op parkeerterreinen te voorkomen.

Mooie verrassing

De Kodiaq rust op het modulaire platform MQB van Volkswagen (voor voertuigen met dwarsgeplaatste motoren). Hij heeft een gewicht van 1,5 ton (voor de versie met de 1.4 TSI motor). Het is geen ballerina, zegden we reeds, maar toch ook geen beer. En op de weg is hij eerder verrassend. De Kodiaq is immers uiterst stil en zeer goed gedempt.

Vervolgens toont hij zich zeer goed op zijn gemak, zelfs als men sneller gaat rijden. Geen overdreven ondersturing, geen onverhoedse bewegingen. Een kleine hendel laat toe om de verschillende besturingswijzen te kiezen en de Eco stand geeft toegang tot de ‘vrije wielen’ functie die de motor en de wielen ontkoppelt wanneer men minder gas geeft. Een eenvoudig systeem dat tot doel heeft maximaal gebruik te maken van de elan van het voertuig en dus om te anticiperen.

Beperkte keuze

Onder de motorkap - en dat is een beetje spijtig - vindt men niet de ruime keuze aan instapmotoren die wel voorzien zijn bij zijn neef de Seat Ateca. Geen 1.0 TSI en ook geen 1.6 TDI dus. Bij de benzinemotoren begint men met de 1.4 TSI met een vermogen van 125 pk en bij de diesel met de 2.0 TDI van 150 pk.

Škoda biedt de keuze tussen een handgeschakelde versnellingsbak met 6 versnellingen of een DSG automaat met 6 of 7 versnellingen. De integrale transmissie met multischijvenkoppeling (Haldex) is beschikbaar met de meeste motoren.

Pak ‘All Road’

Met deze uitrusting voelt de Kodiaq zich op zijn gemak, zelfs als het asfalt verwisseld wordt voor modder of kiezel. Dankzij zijn grote bodemvrijheid van 187 mm onder de auto is hij ook gerust op wegen met diepe sporen. De aanloop- en vertrekhoek van respectievelijk 19,1 en 15,6 ° laten alle terrein uitstappen toe, vooral met het ‘All Road’ pakket dat een zeer efficiënte bescherming van het carter omvat.

‘Offroad’ modus

Eens men de weg heeft verlaten volstaat het om de ‘offroad’ modus in te schakelen op het dashboard. De aanpasbare schokdempers (in optie) wijzigen hun regeling en het dempen van de schokken verloopt langzamer. Om de trekkracht in ‘offroad’ modus te verbeteren, laat het ASR-systeem (anti-slipregeling) toe dat de auto iets meer slipt, terwijl het elektronisch differentieel XDS zeer snel reageert. En wanneer de wagen zich op een sterke helling bevindt, komen de systemen Hill Descent Control (systeem voor het afrijden van hellingen) of Hill Hold Control (systeem voor het oprijden van hellingen) ter hulp.

Naar Frédéric De Backer

Lees ook in Auto

SsangYong Torres zorgt voor nieuw leven

Auto Nu de Zuid-Koreaanse constructeur eindelijk verlost is van zijn financiële problemen, keert hij terug, met een nieuwe SUV die de kaart van de verleiding trekt. De nieuwe Torres wil meespelen met enkele gevestigde waarden op de markt.
Meer artikelen bekijken