Startpagina Agribex

Farm Web Awards 2017 uitgereikt op Agribex

Voor de tweede keer op rij reikte Brussels Livestock Show, de organisatie achter de veeprijskampen op landbouwbeurs Agribex, de Farm Web Awards uit. Dit jaar mochten enkel actieve landbouwers meedingen naar één van de drie prijzen. De criteria? “De manier waarop zij zichzelf en de landbouwsector presenteren naar het grote publiek.”

Leestijd : 4 min

65 landbouwbedrijven dongen mee naar de erkenning van ‘Beste Website’, ‘Beste Facebookpagina’, en ‘Social Media Persoonlijkheid’. “We waren bij momenten ontroerd door de begeestering waarmee onze kandidaten via de digitale snelweg communiceren”, getuigt Ignace Lootvoet, voorzitter van de jury en secretaris van Brussels Livestock Show.

Stoffels beste website

Een zevenkoppige jury ging op zoek naar de beste landbouwwebsite van Vlaanderen. Zij verkoos die van ‘Stoffels Tomaten’, www.stoffels-tomaten.be. “Met deze prachtig vormgegeven, viertalige website toont Stoffels duidelijk aan één van de meest innovatieve en originele landbouwbedrijven in België te zijn”, rechtvaardigt de jury haar beslissing. De bedrijfsleiders moesten helaas verstek geven, maar krijgen hun trofee later.

‘Social Media Persoonlijkheid’ Julie Van Boven ontvangt de trofee uit handen van Europarlementariër Hilde Vautmans.
‘Social Media Persoonlijkheid’ Julie Van Boven ontvangt de trofee uit handen van Europarlementariër Hilde Vautmans.

Volgens de organisatie was het een helse klus om een opvolger te vinden voor de gewezen ‘Social Media Persoonlijkheid’, alomtegenwoordige varkenshouder Bart Vergote. Toch slaagde de jury erin om iemand te vinden die zelfs tot in Nederland bekendheid geniet. “ Julie Van Boven is de boerenmeid achter de blog ‘De Avonturen van een Boerenmeid’, te vinden op www.deavonturenvaneenboerenmeid.wordpress.com.

Klanten aantrekken via Facebook

Ten slotte ontving gemengd bedrijf Den Ighemkouter de Farm Web Award voor ‘Beste Facebookpagina’. Mieke Vander Schueren toont er aan de buitenwereld hoe het er echt aan toe gaat op het bedrijf, mét de nodige duiding. Ook laat ze zien hoe consumenten er de boerderij beleven: kinderfeestjes, teambuildings en klasbezoeken leveren vaak schitterende plaatjes op.

“Regelmatig een foto posten loont”, bewijst winnares ‘Beste Facebook’ Mieke Vander Schueren.
“Regelmatig een foto posten loont”, bewijst winnares ‘Beste Facebook’ Mieke Vander Schueren.

“Het is fijn om hiervoor een erkenning te krijgen”, glundert Mieke. “Ze hebben mij daar neig mee uitgelachen eerst. Maar regelmatig een foto posten loont.” De Facebookpagina doet inderdaad wonderen in het binden van oude en het aantrekken van nieuwe klanten voor groepsactiviteiten. Dat is echter niet de hoofdreden waarom Mieke er zoveel tijd voor maakt, naast haar voltijdse job bij CRV én het werk dat ze doet op het familiebedrijf.

“We moeten spreken”

“Negatief nieuws uit onze sector, daar springt de pers op. Bij ons gaat het net goed. Elke koe heeft een naam. Iedereen loopt binnen en buiten op ons bedrijf. Wij steken niets weg. Als iedereen zwijgt, dan hoort het publiek niets positiefs. We moeten dus spreken!”, klinkt het begeesterd.

Met dat idee begon ze met het organiseren van groepsactiviteiten op het landbouwbedrijf. “Ik vind het leuk dat mensen ons volgen op Facebook, maar ze bij ons op het bedrijf ontvangen en voelen dat ze dichter bij de landbouw komen, dat geeft pas voldoening”, vertelt Mieke.

Twee jaar geleden nam ze deel aan ‘De Schoonste Boerin van Vlaanderen’. “Daardoor heeft de zender één mij gecontacteerd voor commentaar. Op die manier krijg je kansen om je te tonen. Dat geldt voor jezelf en je bedrijf, maar ook voor de sector.”

De blog op

Ook social media persoonlijkheid en melkveehoudster Julie Van Boven wil tonen hoe het er echt aan toe gaat op landbouwbedrijven. “Op mijn blog toon ik het leven op onze boerderij zoals het echt is. Wat ik schrijf wil ik met iedereen delen. Op die manier hoop ik vooroordelen te kenteren.”

De meeste posts op de blog gaan over melkveetechnische zaken, zoals de recente melkcarrousel, het bekappen van klauwen en keizersnedes. Daarnaast deelt ze weleens iets persoonlijks, of kijkt ze terug naar haar jeugd op de boerderij.

260 posts, en nog lang niet uitgepraat

Uiteraard blogde Julie al over de Farm Web Awards, haar 260ste post in bijna drie jaar tijd. Wat maakt het voor haar de moeite om hier zoveel tijd in te steken, naast het vele werk op de boerderij?

“Mijn blog is mijn hobby. Ik schrijf graag, en hou van foto’s nemen. Als je dat combineert met mijn passie voor landbouw, dan begrijp je wel dat die blog bijhouden geen opdracht is. Zelfs al kreeg ik geen reacties, dan nog zou ik het doen”, mijmert Julie.

Ze is niettemin erg blij met de onderscheiding: “Dit is onverwacht. Echt winnen is toch een eer. Ik ben zo trots!” In de toekomst zou ze via een Facebookpagina nog meer mensen willen bereiken. “Daar krijg je ook sneller reacties”, vermoedt de winnares.

AgriTwitter

De Britse landbouwer James Taylor van Newland Farm volgde de uitreiking met aandacht. Hijzelf is een actief Twitteraar. Hij postte sinds 2014 niet minder dan 45.027 tweets. “Het is een beetje een verslaving”, geeft hij toe.

Toen hij begon met Twitter stelde hij collega’s overal ter wereld vragen waar hij mee zat. ‘Mijn kalfje gedraagt zich zo, wat zou er aan de hand zijn?’, dat soort dingen. In de Engelstalige wereld is Twitter immers goed ingeburgerd in de landbouwsector. James heeft het zelfs over AgriTwitter. “Iedereen in de landbouwgemeenschap zit erop, ook mijn ouders. Newland Farm, met drie generaties actief op Twitter”, lacht hij.

Verder verdreef het sociale medium de eenzame uren in de stal, wanneer de koeien kalven. Daarnaast komt het voor dat hij via Twitter dieren verkoopt, en hij maakt er promotie voor het ras ‘Galloway’. “Maar het belangrijkste is dat er geen filter staat tussen jou en de burgers.”

D.C.

Lees ook in Agribex

Meer artikelen bekijken