SsangYong, zegt je dat iets? Indien niet, dan zal dat wel komen. De kleinere Zuid-Koreaanse constructeur toonde zich altijd zeer discreet op onze markten, maar de zaken evolueren. Dit merk, met zijn moeilijk uitspreekbare naam loopt inderdaad over van ambities en krijgt steun van de Indische reus Mahindra&Mahindra. Deze laatste heeft 80 % van de aandelen van het merk gekocht en heeft 900 miljoen dollar op tafel gelegd voor de ontwikkeling van nieuwe producten.
Eind 2015 kwam de kleine Tivoli op de markt, kort erna gevolgd door zijn langere versie die XLV gedoopt werd. Maar SsangYong heeft zijn reputatie steeds opgebouwd op basis van grote modellen van terreinwagens, waaronder de Rexton. Dit laatste model wordt nu vernieuwd.
Ruimte voor iedereen
Het is reeds de vierde generatie van de Rexton. En het voertuig oogt indrukwekkend. De lengte komt op 4,85 meter, waarmee hij zich plaatst tussen de Toyota Land Cruiser en de Mitsubishi Pajero. Binnenin is er ruimte voor iedereen: achteraan hebben de passagiers veel ruimte voor de benen en de rugleuningen kunnen achteroverhellen. De centrale plaats daarentegen blijft, zoals gewoonlijk, vast. De Rexton kan eveneens uitgerust worden met een derde bank waardoor er in totaal 7 passagiers kunnen in plaatsnemen.
Wat de koffer betreft, deze is zo diep dat men zich er kan in verliezen. Het laadruim kan tot 2 m3 lading opslorpen wanneer de achterbanken neergeslagen zijn!
Chique uitrusting
De Koreaanse constructeurs hebben tegenwoordig niets meer van low cost en de Rexton kan bogen op tal van luxe-uitrustingen.
Zo kan men beschikken over een handenvrije toegang en start, waardoor men de sleutel niet meer uit zijn zak hoeft te halen. Ook de verwarmde voor- en achterzetels zijn erg te waarderen. En, bij erg warm weer kunnen de beide voorzetels zelfs gekoeld worden. De nieuwe SsangYong kan nog uitgerust worden met camera’s die een panoramisch zicht rondom het voertuig bieden en aldus het maneuvreren in de stad en op ruwe terreinen gemakkelijker maken.
Ook de connectiviteit staat op punt: het multimediasysteem wordt aangestuurd door een aanraakscherm en is compatibel met de functies Apple CarPlay en Adroid Auto, die toelaten om een deel van de inhoud van de smartphone op het boordscherm te afficheren.
De Rexton heeft dus zeker een chic uitzicht. En de afwerking kan ook bekoren. Zeker, het instrumentenpaneel is niet bijster origineel en wordt met harde plastiek afgedekt, maar de assemblage is zeer goed gerealiseerd.
Een echte 4 x 4
Zeer polyvalent
Motor: turbodiesel 4 cilinder, 2.157 cm3.
Vermogen: 181 pk bij 4.000 t/min, 400 Nm van 1.400 naar 2.800 t/min (420 Nm van 1.600 naar 2.600 in automatische versnelling).
Transmissie: op de achterwielen of 4 x 4.
Versnellingsbak: manueel met 6 versnellingen of automatisch met 7 versnellingen.
L/b/h (mm): 4.850/1.960/1.825.
Leeg gewicht (kg): van 1.995 tot 2.233.
Niet geremde aanhangwagen (kg): 750.
Maximaal trekvermogen (kg): 2.700 (4 x 2 en manuele 4 x 4) of 3.000 (4 x 4 automatische versnellingsbak);
Volume van de koffer (l): van 820 tot 1.977.
Volume tank: (l): 70.
0 tot 100 kg/uur (sec): niet bekend;
Maximum snelheid (km/uur): 185.
Gemiddeld verbruik: van 7,6 tot 8,3 l/100 km.
CO2: van 199 tot 218 g/km.
Prijs: van 29.490 tot 42.490 euro.
Pluspunten
- Zeer aantrekkelijke verhouding prijs/uitrusting
- Moderne en complete uitrusting
- Kranige motor
- Algemene geluidsisolatie
Minpunten
- Geen permanente integrale transmissie
- Weinig dynamisch gedrag
- Redelijk stroeve vering
- Weinig reactieve automatische versnellingsbak