Startpagina Economie

Belgische Conferencepeer verleidt Indiase smaakpapillen

Woensdag stond de Conferencepeer op het menu tijdens het vijfdaagse staatsbezoek van ons vorstenpaar aan India. Hoewel de appel er al enkele jaren op de markt is, wordt de peer in het land nog beschouwd als iets exotisch. Verschillende Belgische bedrijven willen daar verandering in brengen.

Leestijd : 1 min

"Na het Russische embargo op voedsel uit de Europese Unie, was het noodzakelijk om de markt te diversifiëren", zegt Gert Van Causenbroeck van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw. "India kan, net als China en Brazilië, een alternatief zijn."

De invoer van Belgische appels en peren naar India zit in de lift. Vorig jaar werd er 10.236 ton ingevoerd, waarvan 95 procent appels, zegt Filip Fontaine, CEO van BelOrta.

In tegenstelling tot de appel, "wordt de peer hier beschouwd als een exotisch product", zegt Van Causenbroeck. Een campagne moet de fruitsoort in het land meer bekendheid geven. Die gaat door tot minstens 2018.

"Er is plaats voor de Belgische peer in India", verzekert Ambrish Karvat, directeur van de groep du groupe Yupaa, invoerder van BFV (Belgian Fruit Valley) op Indiase bodem.

BelOrta tekent donderdag in Mumbai een contract met invoerder IG International, goed voor een samenwerking de komende drie jaar. De CEO is optimistisch over de toekomst van de Conferencepeer in India. En 2015 werd er 236 ton peren uitgevoerd naar het land, vorig jaar was dat al 518 ton.

Lees ook in Economie

Meer artikelen bekijken