Startpagina Auto

Een referentiemodel!

Ken u CNG al, kort voor compressed natural gas? Het is schoon, goedkoop aan de pomp, geeft dezelfde garantie als een benzinemotor en is minder bindend dan LPG. Vaak bieden auto’s op CNG maar een beperkte autonomie, maar dit is niet het geval bij een VW Caddy! Hij kan al minimum 630 km rijden door alleen nog maar aan de CNG te ruiken!

Leestijd : 3 min

Hoewel de strategie sterk focust op een elektrische wagen (met het doel de leider te zijn in mobiliteit in 2025), laat de groep Volkwagen CNG niet vallen. Het is zelfs zo dat ze in Duitsland willen samenwerken met een non-profit organisatie die ook pleit voor deze brandstof. Het doel van VW is om tegen 2025 een miljoen van deze aangedreven voertuigen op de baan te hebben. Het land van fabricage is dan ook de tweede beste leerling in Europa in deze materie, met zijn 900 CNG-stations. Om dit ambitieuze doel te bereiken is het nodig dat het netwerk wordt uitgebreid naar… 2.000 stations in 2025! In België zijn er minder dan 100 punten om CNG te tanken, waarvan een groot deel in Vlaanderen te vinden zijn (70 punten, tegen 10 in Wallonië). We staan dus nog ver van dat doel af! Maar met de voorgestelde autonomie door de nieuwe VW Caddy (Maxi) TGI wordt een wagen op gas weer aantrekkelijk!

Geen zorgen meer !

Het voordeel van de Caddy is dat hij met de 1.4 TGI motor in al zijn varianten aangekocht kan worden: in de korte of lange versie (Maxi), met of zonder automatische DSG versnellingsbak, etc. In de lange versie is er 32 kg gas aan boord, maar dit zorgt er niet voor dat er ingeboet wordt op laadruimte (tot 4.130 l). De VW Caddy kan 860 km rijden zonder gebruik te maken van de 13 liter benzine. Een record! In vergelijking met zekere concurrenten is de Duitser op dit vlak geëvolueerd, want het geeft immers voorrang aan gas.

Een moeilijke keuze

Eerst is de langste van de twee versies ontwikkeld, met zeven stoelen en een automatische DSG versnellingsbak. En wat een stilte! De motor die worden gevoed met CNG hebben altijd hun discretie al bewezen, maar hiermee wordt de Caddy Maxi opnieuw de referentie. De DSG versnellingsbak kan zeer goed de schakelovergangen aan, waardoor hij vlot rijdt in alle condities. Het probleem zit hem in de 1,4 liter van de 110 pk, die slechts over 200 Nm koppel beschikt. Met moet weten dat de oude Caddy TGI aangedreven werd met 2,0 liter! De verandering is dus radicaal! Men moet dus kiezen voor een defensieve rijstijl, want inhalen bij 120 km/u op de autostrade is moeilijk. Stel je dat eens voor als de auto geladen is? De DSG versnellingsbak vergroot dit fenomeen en geeft de indruk een deel van de motorkracht te absorberen. Uitgerust met een manuele versnellingsbak met 6 versnellingen, lijkt ons de ‘begaste’ Caddy eerder een bewuste keuze. Verder moet men rekenen met enkele lichte overbrengingsgeluiden, die we dan weer niet gewend zijn van VW. Het is bizar dat de korte versie van de Caddy ons toch een beetje lawaaierig lijkt, terwijl het een ongelooflijk stille auto is.

Geen zorgen, want CNG zorgt dat  je al ver kan geraken!
Geen zorgen, want CNG zorgt dat je al ver kan geraken!

Rekening houdend met deze aspecten, en met de opmerkelijke autonomie tussen 630 en 860 km op gas, stelt de Caddy TGI zich zeker voor als het meest succesvolle product op vlak van schone brandstof en prijs aan de pomp. Afhankelijk van het uitrustingsniveau moet men ongeveer 4.000 euro extra betalen in vergelijking met de 1.4 TSI (benzine). Verkrijgbaar vanaf 20.290 €.

Er moet niet ingeboet worden aan laadvolume door de gasreservoirs.
Er moet niet ingeboet worden aan laadvolume door de gasreservoirs.

Maxime Pasture

Lees ook in Auto

SsangYong Torres zorgt voor nieuw leven

Auto Nu de Zuid-Koreaanse constructeur eindelijk verlost is van zijn financiële problemen, keert hij terug, met een nieuwe SUV die de kaart van de verleiding trekt. De nieuwe Torres wil meespelen met enkele gevestigde waarden op de markt.
Meer artikelen bekijken