Startpagina Auto

4x4’s in de kijker tijdens Libramont

De beurs van Libramont is een prachtig uitstalraam voor alles wat ons land te bieden heeft op vlak van veehouderij en agrovoeding in België. Tevens is het de gelegenheid om de laatste innovaties te ontdekken uit de machinewereld. Steeds meer zijn ook de wagens op de beurs aanwezig en dan zeker de 4x4’s. Wanneer we deze willen aankopen, worden we geconfronteerd met een keuze die moeilijk te maken is, want het aanbod is breder dan ooit.

Leestijd : 11 min

In de automobielwereld is het momenteel geen geheim: heb je als fabrikant geen SUV (Sport Utility Vehicle) in uw aanbod, dan hoor je er niet meer bij. De producenten hebben dit al langer goed begrepen en leveren een meedogenloze strijd om met hun SUV de nieuwe lieveling van de families te worden.

Vele bezitters van een SUV hebben geen enkele ambitie om het asfalt te verlaten, zij kunnen daarom blijven terugvallen op de traditionele voorwielaandrijving. De liefhebbers van een vierwielaandrijving worden echter verre van vergeten. Voor hen breidt het aanbod steeds uit.

Gentleman farmers

De interesse van de consument in SUV’s wordt door Premium-merken aangegrepen om zo ook te trachten hier een deel van de koek te hebben. Het gaat hier zowel om een vernieuwing van bestaande modellen als om noviteiten.

Audi Q5

Eén van de recentste introducties is de vernieuwde Audi Q5, die een resem nieuwigheden met zich meebracht. De basis werd niet gewijzigd en ook niet zijn algemene uitstraling. Er werd vooral aan de transmissie gewerkt, waarbij er twee uitvoeringen van de Quattro zijn. De eerste is de permanente, integrale, klassieke transmissie. De tweede uitvoering reageert pas als de impuls wordt gegeven en dit binnen de tien milliseconden. De Q5 beschikt eveneens over een offroad- modus, die zijn bodemvrijheid verhoogt met 45 millimeter. Er is keuze uit de volgende motoren: de 2.0 TDI met 163 of 190 pk, de 3.0 TDI met 258 pk of de 2.0 TFSI met 252 pk.

De vernieuwde Audi Q5 kan in  offroadmodus zijn bodemvrijheid verhogen met 45mm.
De vernieuwde Audi Q5 kan in offroadmodus zijn bodemvrijheid verhogen met 45mm.

BMW X3

BMW laat zijn nieuwe generatie van de X3 zien, deze zou voor het eerst op het Salon van Frankfurt in september te zien zijn. We weten er al van dat de xDrive transmissie zal aangeboden worden op het hele gamma: de dieselmotoren met 190 en 265 pk, en de benzinemotoren met 194, 252 en 360 pk. Natuurlijk maken ze allen gebruik van vooraanstaande technologie of het nu gaat om het infotainmentsysteem, stuurhulpen of andere technische oplossingen.

Volvo XC 60

De Volvo XC 60 biedt een moderne en verfijnde Zweedse lijn, gecombineerd met een sober en technologievol interieur. Het centrale kenmerk is hier het grote centraal geplaatste en verticale scherm. Op de weg biedt hij een heel hoog comfortniveau. Een ‘kleine’ dieselmotor wordt verwacht in het gamma. Hiernaast is er keuze uit een 2l turbo benzinemotor met 245 of 306 pk of de 2l dieselmotor met 190 of 220 pk. Verder is er de hybrideversie.

Alfa Romeo Stelvio

Nieuwkomer in het gamma is de Alfa Romeo Stelvio. Deze heeft charmante stijlvolle designlijnen, die bij een eerste aanblik geïnspireerd lijken te zijn op de Giulia. Het chassis is eveneens gelijk aan de berline en bezit dynamisme en precisie die garant staan voor een sportieve rijstijl. Deze elegante SUV beschikt over een integrale transmissie, gekoppeld aan een 2l benzinemotor van 200 of 280 pk of is gemonteerd aan de 2.2l dieselmotor van 180 of 210 pk. De transmissie bestaat uit een achttrapsautomaat die elektronisch bediend wordt. Om ook families te overtuigen van de Stelvio is er gewerkt aan de binnenruimte die ‘bovengemiddeld’ is voor zijn segment, hiernaast is er de kofferruimte van 525 liter.

Het design van de Alfa Romeo Stelvio is gebaseerd op dat van de Giulia.
Het design van de Alfa Romeo Stelvio is gebaseerd op dat van de Giulia.

Range Rover Velar

Een andere concurrent binnen dit segment komt uit Engeland en draagt de naam Range Rover Velar. In verwantschap met de andere modellen uit zijn familie, is ook deze Engelsman in staat om veel verder te gaan dan enkel de gebaande paden. Dit heeft hij onder meer te danken aan zijn bodemvrijheid van 251 mm. De fabrikant schrijft de Velar een dynamische rijstijl op de weg voor en beschikt hiernaast over de Terrain Responsefunctie. Deze technologie laat de mechanische onderdelen aangepast reageren op het soort ondergrond waarop gereden wordt. Meer nog dan zijn stijl, laat de Velar zich opmerken door zijn grote binnenruimte en koffer van 673 liter. Alle motoren, gaande van 180 tot 380 pk, zijn gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met acht stappen.

Land Rover Discovery

De Velar is niet de enige nieuwigheid van de Engelse fabrikant. Hij vernieuwt eveneens zijn Land Rover Discovery. De stijl bouwt verder op de rest van het gamma, de hoeken werden verzacht om een modernere aanblik mee te geven. De Discovery heeft heel wat luxe meegekregen en natuurlijk een waardig rijgedrag dat dicht tegen dit van de berlines ligt. De Discovery blijft doen wat we van hem gewoon waren: ons meenemen tot diep in het bos, in alle luxe. Er zijn dieselmotoren verkrijgbaar van 180, 240 en 258 pk of een benzineversie van 340 pk. Met een lengte van bijna vijf meter lang, kan de Discovery tot zeven inzittenden meenemen aan boord, dankzij twee inklapbare zetels achteraan.

Peugeot 3008 en 5008

Als er een automobielgroep is die heel ambiteus is op het gebied van de alleterreinvoertuigen, dan is het wel de groep PSA. Deze groepeert de merken Peugeot, Citoën en DS, drie merken die de laatste maanden heel actief waren en niet minder dan vijf nieuwe SUV-modellen onthulden. Bij Peugeot is dit de 3008 en de 5008. De eerste werd verkozen tot ‘Auto van het jaar 2017’, wat getuigt van zijn algemeen goede kwaliteiten. Het tweede model laat zich opmerken door zeven inzittenden te kunnen meenemen.

C3 en C5 Aircross

Bij Citroën noemen de nieuwigheden C3 en C5 Aircross. De C3 bevindt zich in het segment van de kleinere SUV-modellen, waar o.a. de Renault Captur, Nissan Juke en Opel Mokka X zegevieren. De C5 Aircross valt het hogere segment aan waar zich o.a. de Volkswagen Tiguan bevindt. Hij zou echter niet bij ons komen voor het einde van volgend jaar, nadat hij eerst op de Chinese markt wordt gelanceerd.

DS7 Crossback

Het premiummerk, DS, lanceert de DS7 Crossback, een luxe SUV die het segment van BMW, Audi en Mercedes komt prikkelen. Er is hier geen integrale transmissie, maar een Grip Controlfunctie, die toelaat om de aandrijving te verbeteren in moeilijk terrein. Hiernaast is er een afdaalhulp.

Familiewagens die ver gaan

Binnen de SUV-wereld vinden we het C-segment, dit van de compacte familiewagens, en het aanbod is hier groot.

Nissan Qashqai

Eén van de tenoren van deze markt is de Nissan Qashqai, die net zoals zijn grote broer de X-Trail een kleine schoonheidsoperatie onderging. Op het menu stond: een nieuwe grill, hertekende lichten, een glooiendere lijn en een rijkelijkere uitrusting. De X-Trail beschikt zo over het semi-automatische Pro-Pilotbesturingssysteem en de 360° camera. Beide zijn uitgerust met een 1.6 dCi 130 motor die geleend is van bij Renault. Dit is de enige motoruitvoering die gecombineerd kan worden met het ‘All-Mode 4x4i’-systeem. Dit is een integrale transmissie met automatisch inschakelbare vierwielaandrijving. De X-Trail kan ook over de dCi motor beschikken met 177 pk vermogen en eveneens een automatische versnellingsbak.

De Nissan Qashqai werd uiterlijk vernieuwd en voorzien van nieuwe technologie.
De Nissan Qashqai werd uiterlijk vernieuwd en voorzien van nieuwe technologie.

Jeep Compass

Bij Jeep vinden we een nieuwe generatie van de Compass terug, die moderner en kwaliteitsvoller is dan zijn voorganger. Deze Jeep blijft zijn imago trouw en biedt bovengemiddelde cijfers en prestaties. Dit is zeker het geval in de Trailhawk-uitvoering, die beschikt over een integrale transmissie met differentieelsloten en keuzeschakelaar voor het type ondergrond waarop gereden wordt (Select-Terrain). Twee dieselmotoren (2.0 Mjet 140 en 170 pk) en één benzinemotor (1.4 Multiair 170 pk) zijn beschikbaar met een integrale transmissie met of een handgeschakelde manuele zes-versnellingsbak of een automatische negentrapsversnellingsbak.

Skoda Karoq

De Skoda Karoq heeft opmerkelijke afmetingen en is 4m38 lang. Dit voorkomt echter niet dat hij over een koffer van 521 liter beschikt! Hij kan ook over verschillende besturingsmodussen beschikken, zoals sneeuw en off road, voor als hij zich van het asfalt begeeft of in moeilijkere omstandigheden terechtkomt. Hij is zelfs voorzien van een afdaalcontrole en een elektronische blokkering van het differentieel. Hiernaast kan hij zelfs uitgerust worden met het ‘Rough Road’ pack, dat de onderzijde beschermt tegen de impact van stenen. Er is de keuze voor een diesel- of benzinemotor met in het gamma o.a. de nieuwe 1.5 TSI met 150 pk.

De Skoda Karoq biedt heel wat ruimte binnenin.
De Skoda Karoq biedt heel wat ruimte binnenin.

Mitsubishi Eclipse Cross en Mazda CX-5

Ondanks zijn benaming blijft de Mitsubishi Eclipse Cross toch hoofdzakelijk voorbehouden voor gebruik op de openbare weg. Hetzelfde kan gezegd worden van de Mazda CX-5. Om de dynamiek van het rijden toch te verhogen, kunnen ze beide over een 4x4-transmissie beschikken. Deze laat hen toe om off road toch niet in het eerste het beste karrenspoor te blijven steken. Ze kunnen beide ook rijden op enkel voorwielaandrijving, zodat ze in normale omstandigheden brandstof kunnen besparen. Bij verlies van trekkracht op de voorwielen kan er nog steeds een deel van het aandrijfkoppel naar de achterwielen gestuurd worden. Tevens blijft het steeds mogelijk om de vierwielen in permanente aandrijving te schakelen, zodat moeilijker terrein overwonnen kan worden. Beide modellen worden voorgesteld met een benzine- en dieselmotor, maar de cilinderinhoud van 2,2l voor deze laatste wordt fiscaal afgestraft in onze contreien.

Ssangyong XLV

De Ssangyong XLV bouwt verder op de XXL-versie van de Tivoli, maar gaat nog verder met een recordinhoud van 720 liter voor zijn koffer. Ook de ruimte voorbehouden voor de inzittenden blijft genereus. Zij kunnen gebruikmaken van een rijkelijke uitrusting zoals: verwarmde zetels, een multimediasysteem, ... Twee motoruitvoeringen zijn er terug te vinden in het aanbod: de e-XGI 160 (benzine 128 pk) en de e-XDI 160 (diesel 115 pk) een automatische versnellingsbak met integrale transmissie is beschikbaar in optie.

Ford Kuga

De Ford Kuga is hertekend en kreeg zowel vooraan als achteraan een uitdrukkelijkere persoonlijke stijl mee. De ruimte voor de inzittenden bleef niet achter en beschikken over een modern multimediasysteem (Sync 3) uitgerust met een nog groter scherm doordat het aantal bedieningsknoppen is teruggebracht. De hoogste uitvoering van de Kuga is rijkelijk uitgerust en kan toch een excellente verhouding tussen de prijs en de uitrusting laten zien. Om over de 4x4-aandrijving te beschikken moeten we ons wenden tot motoren van 150 pk en meer. Dat brengt de keuze op de 2.0 TDCI van 150 of 180 pk en de 1.5 Ecoboost met dezelfde vermogens.

Renault Koleos

De Renault Koleos heeft een lengte van 4m67 en komt terug in het gamma, waar hij de plaats in neemt boven de Kadjar. Zijn grote afmetingen bieden een kofferinhoud van 565 liter, één van de grootste in zijn categorie. Deze tweede generatie is uitgerust met een intagrale 4x4-i-transmissie. Deze rijdt het merendeel van de tijd in tweewielaandrijving en de achteras komt pas in actie wanneer de situatie het vereist. Net zoals bij de Japanse constructeurs is er een selectieknop om zelf de vierwielaandrijving in te schakelen.

Alleterreinvoertuigen in zakformaat

Nadat de automobielfabrikanten massaal geïnvesteerd hebben in het C-segment, richten ze zich ook tot het onderliggend aanbod. De nieuwigheden zijn hoofdzakelijk het uitrusten van deze modellen met een integrale transmissie. Het karakter van de wagen blijft ‘stedelijk’, toch kunnen ze ook het asfalt verlaten.

Opel Mokka X

De Opel Mokka krijgt een ‘X’ aan zijn naam toegevoegd en onderging vorig jaar een herstyling. Deze kleine Duitser krijgt een herwerkt, meer ambitieus uiterlijk vooraan en een passagiersruimte die zich ontdoet van zijn ontelbare bedieningsknoppen. De bediening is nu ondergebracht in het aanraakscherm van acht inch. De Mokka X wordt ook verrijkt met technologie die hij direct erft van zijn grotere broertjes. Denk hierbij aan de techniek van de Opel Eye die verkeerslichten herkent of nog de automatisch aanpasbare ledlichten vooraan of nog de noodremhulp. Naast de 1.6 CDTI motor van 110 of 136 pk introduceert Opel nu de nieuwe 1.4 turbobenzinemotor met direct injectie en 150 pk. Er is eveneens de beschikking over een integrale transmissie die het mogelijk maakt om ook de achterwielen te gaan aandrijven als de voorwielen het moeilijk krijgen.

Hyundai Kona

Voornoemde SUV gaat weldra de concurrentie moeten aangaan met de Hyundai Kona. Deze kleine SUV wordt in de tweede helft van dit jaar verwacht met een optionele 4x4-aandrijving. Hiernaast kan de Koreaan beschikken over nog andere recente oplossingen, zoals een nieuw platform en verlichte constructie. Onder de motorkap zijn ook de motoren modern, zo vinden we er de nieuwste kleine driecilinders terug zoals de 1.0 T-GDI met 120 pk of de 1.6 T-GDI met 177 pk. Deze kan aan een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven versnellingen gekoppeld worden. Wat diesels betreft, is er de 1.6l met 115 of 133 pk. De Kona eert de technologie met een rijkelijke uitrusting zoals de achteruitrijcamera, 8 inch aanraakscherm, Apple Car Play, ...

Hyundai komt in de tweede jaarhelft met de Kona op de markt, een kleine SUV.
Hyundai komt in de tweede jaarhelft met de Kona op de markt, een kleine SUV.

Mini Countryman

De Mini Countryman en Fiat 500X kunnen dankzij hun integrale aandrijving net iets meer doen dan paraderen in de betere buitenwijken. Mini toont zijn tweede generatie die meer op families is gericht en een koffervolume biedt van 450 liter. De Countryman richt zich naar het Premiumsegment en kan een rijkelijke uitrusting krijgen die we ook bovenaan het gamma terugvinden en een optiecatalogus om hem compleet te personaliseren. De vierwielaandrijving wordt aangeboden vanaf de ‘Cooper’-versie (1.5 turbomotor en 136 pk). De Countryman is er ook in hybrideversie met een 224 pk motor en kan 40 km rijden enkel dankzij elektrische kracht.

Fiat 500X

De Fiat 500X werd begin dit jaar geherstyled met nieuwe tinten, maar vooral met het offroadpakket. Deze uitvoering komt er bij, naast de Cross en Cross Plusversies. Het onderstel wordt gedeeld met de Jeep Renegade. De kleine Italiaan beschikt over een integrale transmissie met automatische negentrapsversnellingsbak en een 1.6 Mjet dieselmotor van 136 pk of de 1.4 Multiair 163 pk motor.

Suzuki Ignis

De Suzuki Ignis is misschien wel de kleinste in zijn segment en komt terug op de markt. Eigenlijk is het een verhoogde stadswagen met een lengte van 3m40 en een vierwielaandrijving. De bodemvrijheid bedraagt 180 mm. De transmissie wordt momenteel maar met één motoruitvoering aangeboden, nl. de 1.2l benzine met 90 pk. Vermeldenswaardig is dat de Ignis niets ontbreekt op vlak van uitrusting en veiligheid: rijbaanassistent, remhulp, multimediasysteem, achteruitrijcamera, ...

En de pick-ups?

Over terreinwagens kunnen we niet spreken zonder het domein van de pick-ups aan te snijden. Vorig jaar kende we hier binnen een grote nieuwsgolf, zodat het nieuws dit jaar maar beperkt blijft.

Isuzu D-Max

De actuele nieuwigheid komt van bij Isuzu. Eerder dit jaar kondigde die een andere motorinhoud aan. Waar de concurrenten naar motorblokken gaan met een steeds grotere cilinderinhoud, schroeft de Japanse fabrikant de motorinhoud van de D-Max terug van 2,5 liter naar 1,9 liter. Het vermogen wijzigt niet, dit blijft 164 pk. Het koppel loopt lichtjes terug van 400 naar 360 Nm. Ondanks dit blijft de D-Max in staat om één ton laadvermogen mee te nemen in zijn laadruimte achteraan én om 3,5 ton te trekken. Er is een handgeschakelde of automatische versnellingsbak met telkens zes versnellingen. De D-Max beschikt verder over kruipversnellingen en een blokkering van het differentieel om ook de moeilijkste terreinen aan te kunnen.

Isuzu bracht de motorinhoud van zijn D-Max naar beneden, het grote  laad- en trekvermogen blijft behouden.
Isuzu bracht de motorinhoud van zijn D-Max naar beneden, het grote laad- en trekvermogen blijft behouden.

Renault en Mercedes

Binnen het domein van de pick-ups maken zich twee nieuwe strijders klaar om in de arena te komen: de Renault Alaskan en de Mercedes X-klasse. Beide zijn afgeleide van de Nissan Navara NP400. De Renault is bijna een perfecte kloon met een aangepaste voorgrill die hertekend is om de stijlelementen van het Franse merk over te nemen. Net zoals zijn neef en Japanse concurrent wordt hij aangedreven door een 2,3 liter motor met een vermogen van 163 of 190 pk.

De X-klasse van Mercedes is een nieuwe pick-up die gaat komen.
De X-klasse van Mercedes is een nieuwe pick-up die gaat komen.

Luxueuzer uitgevoerd is de Mercedes die de fabrikant in de diepte gaat uitwerken met o.a. een aangepast interieur volgens de normen van het Duitse merk.

Naar Nicolas Morlet

Lees ook in Auto

SsangYong Torres zorgt voor nieuw leven

Auto Nu de Zuid-Koreaanse constructeur eindelijk verlost is van zijn financiële problemen, keert hij terug, met een nieuwe SUV die de kaart van de verleiding trekt. De nieuwe Torres wil meespelen met enkele gevestigde waarden op de markt.
Meer artikelen bekijken